Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, July 13, 2005

Jul i juli

Min bror är här några dagar. Vi växte upp på snabbmakaroner och falukorv och hembakade kakor, och trots det, eller snarare därför, är vi båda närmast besatta av att laga mat. Min man älskar också att laga, äta och prata mat, men när det kommer till att diskutera kokböcker och jämföra recept så diskar han hellre... Då är det bra att ha en bror. Förra sommaren var mina ben graviditetsstinna och det var lika varmt i min brors kök i augusti som det är här nu. Jag satt ner och lagade mat. Vi gjorde bl a en mandelpaj med nektariner som jag fortfarande tänker på minst en gång i veckan. Just nu har vi en slags ostkaka med apelsinblomsvatten i ugnen. De tjocka revbenen har marinerats sen i går. Ja, du läste rätt. Mitt i varmaste sommaren lagar vi revben med honung, ingefära, stjärnanis och kanel för att vi är sugna på det. (Vi ska äta sallad med melon till för att det inte ska smaka för mycket julbord.) Men kanske blir det som oxsvansgrytan vi höll på med en hel dag. Nu fnissar vi åt vår barnsliga förväntan och sen åt besvikelsen över hur lite kött det är på en stjärtstump.

I går kväll grillade vi stora räkor och halloumi på balkongen. Till det hade vi en fantastisk sallad; Jamie Oliver kallar den "nordafrikansk knapersallad". Vi har härmat, men gjort om den.

Knapersallad, 4 port

4 stora skalade morötter
ett knippe rädisor
ett par stjälkar selleri
2 fasta äpplen
1 kruka koriander
1 liten näve goda russin
3 msk balsam- eller rödvinsvinäger
6 msk olivolja
1 msk tehina (sesampasta)
1 pressad vitlöksklyfta
salt, nymald svartpeppar
1 msk rostade sesamfrön

Skär morötterna i tändsticksstora stavar. Skiva rädisor, stjälkselleri och äppelklyftor tunt. Rör ihop vinäger, olja, vitlök och tehina och smaka av med salt och peppar. Blanda försiktigt alla ingredienserna, men spara sesamfröna till garnering.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home