Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, April 01, 2012

Brysselkex five spice & pumpafrö


Jag har alltid varit svag för yogi-te, och på senare tid speciellt den sorten som heter sweet chili. Teet innehåller bland annat lakrits, mynta, chili, kanel och svartpeppar, och en massa annat. Nu finns det mörk choklad som jag är smått galen i, i samma märke (yogi tea) och med samma kryddblandning. Det finns en eldig eftersmak däri, det smakar inte sprit men ger en liknande känsla i kroppen.

I dag var jag nere hos grannarna och lånade smör till småkaksbak. Jag tänkte baka brysselkex, och det gjorde jag, men fick ett infall och blandade ner en matsked av den kinesiska five spice i degen. De exakta kryddorna i five spice kan variera har jag förstått, i min burk är det fänkål, kanel, ingefära, svartpeppar och kryddnejlika. Tidigare har jag kryddat fläskkött med den, men den passar också tillsammans med vanilj och den ger en pepprighet till kakorna som liknar yogi-teets.

Brysselkex five spice & pumpafrö, 50-60 st

270 g vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 msk five spice/china spice
200 g kallt smör
finhackade pumpafrön att rulla kaklängderna i

Blanda mjöl, socker, vaniljsocker, salt och krydda. Skär smöret i bitar och fördela det i de torra ingredienserna med fingarna. Rulla 5-kronetjocka längder av degen och låt pumpahacket fastna på utsidan. Klä degen i plastfolie och låt den bli kall och stel i kylen.

Sätt ugnen på 200 grader. Skär degen i jämna skivor, cirka en halv centimeter tjocka. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter.

Och boken som kakorna ligger på (fotot) är den kokbok jag håller på att skriva nu, alltså sådana recept jag vill spara och eventuellt laga igen. Jag har tre fyllda handskrivna böcker hittills, och det är ett evighetsprojekt som jag aldrig verkar tröttna på.

2 Comments:

Blogger Katarina said...

De här låter spännande och five spice finns att få tag på här i Singapore :)

6:37 AM  
Anonymous tina said...

Fina kex! Min yogite-favorit är originalet i röd förpackning som smakar pepparkaka året om.

12:54 AM  

Post a Comment

<< Home