Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, March 01, 2012

Ostgratinerad broccoli och blomkål


Jag längtar så mycket till vår, sommar eller bara lite värme. Jag har börjat klura på vad jag ska odla på kolonilotten, och hur det ska bli roligt för barnen att vara där. Hoppmattan flög ju iväg och kraschades i vintras. Kanske en egen liten odling eller en trädkoja kan vara alternativ som duger? (Kan jag bygga en trädkoja?)

Här kommer en värmande rätt i väntan på våren.

Ostgratinerad broccoli och blomkål

1 broccoli
ett halvt blomkålshuvud
2,5 dl grädde
lite torkad rosmarin
en tredjedels grönsaksbuljongtärning
lite salt och peppar
1 förp Castello white, 150 g
god riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Dela de båda kålsorterna i buketter och koka dem mycket lätt.

Värm grädden och tillsätt buljong och kryddor. Tag av kastrullen från plattan. Skär bort kanten på Castello-osten och låt den smälta i den varma grädden.

Lägg broccoli och blomkål i en trång ugnsfast form. Häll över såsen och strö riven ost över. Grädda i cirka 15 minuter, höj värmen mot slutet för vacker färg.

Snabbt: kokt potatis och skivad kassler till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home