Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, February 03, 2012

Dagens chips, typ


Jag hade lite feber igår, men idag är jag pigg och började morgonen med att göra typ chips. Som ni ser vågar jag knappt skriva ordet chips, åtminstone inte så barnen ser, för då associerar de genast till den populära potatisvarianten i prassliga påsar. Och jag är ju obstinat motståndare till att ALLTID äta chips på fredagen när det finns så mycket annat gott i världen.

Jag gjorde två varianter av parmesanchips, en där jag blandade parmesanosten med fryst hackad dill, och en där jag la till hackade cashewnötter, lite pumpakärnor, mortlade fänkålsfrön och cayennepeppar. Båda sorterna blev goda och smakade ungefär som jag föreställt mej. Sen skalade jag de allra sista jordärtskockorna, som jag grävde upp ur jorden precis före frosten. Jag skar dem i tunna skivor och stekte dem i mycket olja och saltade lätt - mmm, riktigt smaskens. Nu är jag nyfiken på vad barnen kommer att tycka.

Uppdatering lite senare: Alla tre sorterna var kalasgoda tyckte barnen! Maken föredrog jordärtskocksvarianten.

3 Comments:

Blogger Katarina said...

Oj, allt de här låter mycket gott! Hoppas barnen gillade dem :)

6:26 AM  
Blogger Fröken Dill said...

Dina chips lät så mycket godare än de köpta!

7:16 AM  
Anonymous Pralin från matmedmera said...

Min jobbkompis är tokig i chips. Nu ska jag rädda henne med din recept

12:09 AM  

Post a Comment

<< Home