Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 23, 2011

Några av helgens godbitar


Förrätten var bäst på Mrs Brown. Jag var där och firade med godaste väninnorna i fredags. (Ett bröllop faktiskt! Inte mitt.) Den lilla ljuvligheten på tallriken är varm granbarksost från Jürss mejeri, med sötsyrlig (med positiv betoning på syrlig) picklad pumpa.


Morgonen därpå var det arbetsdag på kolonilotten, dasset skulle målas, gångarna rensas och en slänt skulle röjas. Till lunch åt vi mackor och jag fick smaka på citronmelissnapsen och en annan snaps på pors. Det värmde till. Vad smakar pors? Gran och tall? 


På lördagkvällen firade jag också, den här gången med familjen. Min man är i stort sett klar med en ny bok och han bjöd oss på Mat & Destillat, ett nyöppnat ställe i Lund (Café Lundagårds lokaler). Jag åt smörstekt gös med brödsås, betor, svartkål och grapefrukt. Det var grymt gott, jag tror faktiskt att det var något av det godaste jag har ätit. Jag hoppas att stället kan fortsätta laga god mat.



På söndagen hade vi dåligt samvete över det skruttiga äppelträdet vi, tills vidare, lagt bredvid containern på koloniområdet. Vi sågade upp det i bitar och la det i containern. Då fick vi bannor x flera av andra kolonimänniskor. Vi tog upp trädgrenarna ur containern och knipsade trädet i mindre delar, la tillbaka dem i containern, och trampade runt jättehårt där inne. Jag vet inte om det hela blev bra nog, men jag tyckte att trädet blev platt, nästan på gränsen till osynligt, när jag var klar.
 
Vi åt köttfärslimpa á la Lindström med tsatsiki, ärter och potatis till middag. Det var smaskens, och barnen gillade också idén med hela rödbetor i limpan för de blev väldigt lätta att peta bort. Ringblommorna på fotot kommer från kolonilotten, det är nog de sista blommorna för i år.

5 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Aha, listigt sätt att göra lindström. Biffarna blir lätt lite torra så detta låter bra. Tack för tipset!
Hälsar fröken Dill

1:29 AM  
Anonymous tina said...

Åh vad hungrig jag blir nu!

6:05 AM  
Anonymous Cecilia said...

Vad kul att ni varit på Mat & Destillat. Jag är nyfiken på stället men är tveksam till om de har nåt för veggossar. Hemsidan är tjusig, men väl spartansk :) Gillade ni det ni fick?

8:53 AM  
Blogger Viktoria said...

Välkomna hit kära bloggvänner!

Cecilia, jag vet inte om köket på Mat & Destillat kan fixa nåt gott som är vegetariskt och inte står på menyn, men när jag var där så var alla (fyra) huvudrätterna med kött eller fisk. Jag tänkte på det, att nåt vegetariskt saknades. Hm, det var ju ett litet minus.

11:18 AM  
Blogger Lina said...

Vilken mysig blogg! Denna kommer jag garanterat att trilla in på fler gånger :) Jag har också en matblogg och kommer från Lund. Kika gärna in http://nudlardeluxe.blogspot.com/. Hälsningar Lina

1:13 PM  

Post a Comment

<< Home