Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 15, 2011

Ost, ost, ost!


Igår kväll åt vi (bland annat) en lökgratäng med olika ostar som vi vuxna tyckte mycket om. Den smakar lite som Janssons frestelse fast utan potatis och nästan godare. Senare på kvällen var jag  på invigning av Bengtsons ost- och vinbar. Det är nog ett lyckodrag att öppna ett sånt ställe i Lund. Jag som älskar ost (och vin!) kommer att gå dit fler gånger.

Såhär gjorde jag gratängen:

Lökgratäng med tre sorters ost, 4 port

6 gula lökar
ca 2 msk neutral olja
150 g gorgonzola, nån rätt mild och krämig variant
0,5 dl mascarponeost
0,5 dl torrt vitt vin
blad från färsk timjan
nymald peppar och lite salt
1 dl grovriven parmesanost

Sätt ugnen på 175 grader. Skiva löken tunt och stek den glansig i oljan.

Mixa ihop gorgonzola, mascarpone och vitt vin. Salta och peppra röran. Blanda den med lök och timjan. Häll alltsammans i en ugnsfast form. Strö över parmesanosten och gratinera det hela i 30-40 minuter. Höj eventuellt värmen mot slutet. Gratängen är klar när löken är mjuk och alltsammans har en vacker färg.

Det blev chokladfondue efteråt. För att det var fredag. Jag smälte Lindt Madagascar och vispgrädde och vi dippade blåbär, bitar av kiwi, banan och plommon däri. Mycket populärt.


2 Comments:

Blogger Vita rosor och förgätmigej said...

Det lät väldigt gott! Bra om man som jag har en massa lök att ta hand om i sin köksträdgård...

/ Anna

11:41 PM  
Blogger Katarina said...

Låter mycket gott!

12:19 AM  

Post a Comment

<< Home