Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 02, 2011

Godaste rödbetssalladen


Rödbetssallad med fetaost och rostade nötter

1 kg ekologiska rödbetor
200 g fetaost
ca 100 g rostade blandade nötter (Jag använde Susanne Jonssons "karachi nights" - supersmaskiga partynötter - receptet rekommenderas varmt! Mandlarna blancherades och skalades, och alltsammans fick torka lite extra i eftervärmen, annars gjorde jag precis som Susanne. Jag brukar inte se Go'kväll, men får recepten på mejlen, och just Susannes är jag ofta lite extra förtjust i.)
basilikablad

dressing:
3 msk rapsolja
1 msk balsamvinäger
1 msk honung
1 vitlöksklyfta, finriven
salt, nymald peppar

Skala rödbetorna och koka dem mjuka i saltat vatten. Skär dem i klyftor. Blanda dressingen, smaka av, och rör försiktigt ihop den med rödbetsklyftorna. Fördela rödbetorna på ett fat. Smula fetaost och nötter över. Basilikablad.

Jag känner mej rätt tung i kroppen, som om jag gjort för mycket trädgårdsarbete, men det är nog bara nån annan småkrasslighet på gång. Helgen har varit skön ändå. Som sommar i luften fast oktober. Vi har grillat på kolonilotten med mannen vi köpte lotten av så nu vet jag mer om de frukter och bär vi har (Carola! Aroma! Storklas! Och alla ni andra!).

9 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Låter underbart!
Vi skördar rödbetor nu, så detta kommer väl till pass.
Hälsar Dillen

8:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mums! Rödbetor som är så ljuvligt gott. Och fetaost. Och rostade nötter. Kan ju inte bli annat än underbart det här!

8:04 AM  
Blogger Karin said...

Kommentar om nagot helt annat:
Halsa Niklas och Gratta till priset

2:04 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack Karin! Jag ska hälsa Niklas. Har inte sett honom alls efter det att Tranströmer fick priset...

1:42 PM  
Anonymous karin - trattoria said...

ojojoj så gott!

10:32 AM  
Anonymous karin - trattoria said...

ojojoj så gott!

10:32 AM  
Anonymous karin - trattoria said...

ojojoj så gott!

10:32 AM  
Anonymous Jennys Matblogg said...

Ser jättegott ut! :-)

/ Jenny

2:39 AM  
Blogger Jaana said...

Jag måste prova det, yami-looking!!

9:01 AM  

Post a Comment

<< Home