Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, September 21, 2011

Grönprickiga pannkakor och andra pannkakor


De här spenatpannkakorna har jag tänkt på flera gånger sen vi åt dem. Det var ett riktigt höjarrecept faktiskt, vanlig pannkakssmet med hackad spenat i, kallrökt lax och gräslökskeso. Idén kommer från Laga lätt, typ augustinumret. Vi hade strimlad vitkål och kalamataoliver till också.

Mina barn är vana vid att pannkakor har prickar av olika slag, grönt klipp från spenat eller nässla, eller bruna prickar från havrekli/havremjöl eller nåt annat lite grovt mjöl. Nån gång har vi haft riven morot eller zucchini i smeten. Finns det nåt annat man kan prova? Nu kom jag att tänka på amerikanska blåbärspannkakor. Det vore också gott.

7 Comments:

Anonymous Elin said...

Bra ide... Har massor av bladspenat, och ett vattkoppsbarn som vill ha paaaaaaaaannkakor!

11:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kanel är jättegott i pannkakor, och ännu godare blir det om man sen äter dem med lite socker och pressad citron. Som efterrätt eller möjligen mellis då alltså.
Man kan också riva ner äpple (och kanel) i pannkakorna, men då tror jag man ska skippa citronen.

5:14 AM  
Blogger Ester said...

Jag har gjorde pannkakssmet på dinkelmjöl och mixade med ruccolasallad. Blir otroligt goda plättar med sådär lite nötig smak. Åt med räkor, rödlök och grekisk yoghurt.

1:09 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack Annika och Jenny! Bra tips från er båda!

12:56 PM  
Blogger M said...

Du kan kolla mina pannkaksrecept i min blogg (under etiketten: plättar) I Finland talar vi alltid om plättar då vi steker i panna. Pannkaka om vi lagar i ugn, ugnspannkaka. Där under plättar hittas bl.a mina favoritplättar med rosmarin. De serveras som crepes med lammfärssås och riven ost...nam! kom till av ett misstag då jag tappade en rosmarinburk i vanlig plättsmet;).

1:49 PM  
Anonymous Christina said...

Tack för alla inspirerande recept - hittade din blogg för ett tag sedan (tror att jag gogglade levendelskorpor) och sedan dess kikar jag in lite då och då. Ska prova det här med att variera pannkakssmeten - det låter som ett nyttigare alternativ.

12:24 AM  
Anonymous tina said...

Åh, bilden gör mig glad! :-D Det här med att variera pannkakorna, färglägga (nässlor, spenat, morot), göra prickiga (lingon, blåbär) eller bara snygga som en tavla (tunna äppelskivor, fläder) det är verkligen r-o-l-i-g-t och gott!

2:38 AM  

Post a Comment

<< Home