Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 01, 2011

Havreprinsessor på höstpromenad


Jag har tänkt rätt länge att jag ska göra nån slags kex som smakar gott, men som ändå är sådär lite halvnyttiga. De här kexen smakar mycket havre och är inte så söta. Och med prinsess-, ängla- och andra pepparkaksformar tyckte vi att de blev tjusiga också.

Havrekex, många

75 g ekologiskt smör
75 g smör- och rapsolja
2,5 dl mjölk
6 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk socker
0,5 tsk salt
0,5 tsk vaniljpulver

Smält smör och margarin, häll i mjölken och värm tills det nästan kokar. Tillsätt havregrynen och låt alltsammans svalna.

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda resten av ingredienserna i en bunke och mixa sedan ihop detta med havreblandningen.

Kavla ut degen på bakplåtspapper. Om du har plastfolie ovanpå degen går det lätt. Degen ska kavlas tunn som pepparkaksdeg, men inte för tunn för då bränns den lätt. Tryck ut med mått. Grädda cirka 8 minuter.

Låt kexen svalna på galler.

1 Comments:

Blogger Skuggelina said...

Perfekt, nu vet jag vad jag ska baka med barnen nästa helg :) Har verklige funderat på vad vi ska göra med våra dinosauriepepparkaksformar förutom pepparkakor.

4:41 AM  

Post a Comment

<< Home