Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 29, 2011

Jordärtskocksunderverken


Jag är ju inte nån superstjärna på det där med trädgård och odling. När det visade sej att jordärtskockorna blev många och riktigt fina var jag nöjd så det pyste, nästan som om jag fött ett barn sådär lagom nonchalant så jag knappt märkt det. Men alla verkar ju känna till att jordärtskockor är sånt man egentligen inte kan misslyckas med - och som man aldrig blir av med. Just nu verkar det vara ett lyckat drag att ha planterat jordärtskockor i båda ändarna av trädgårdslandet. Vi får väl se om jag fortfarande tycker det om ett tag.

Idag lagade jag den första soppan och njöt av mina jordärtskocksunderverk. Ungefär såhär gjorde jag:

Jordärtskockssoppa, 4 port

ett gäng jordärtskockor, ca 750 g
3-4 potatisar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
neutral rapsolja till stekning
lagom mycket hönsbuljong för att täcka allt i grytan
ca 1 dl vispgrädde
salt, nymald svartpeppar
lite tryffelolja

Skala jordärtskockor och potatis och dela dem i mindre delar. Hacka lök och vitlök. Fräs alltsammans i oljan. Häll på buljong och låt rotfrukterna kokas mjuka. Mixa i matberedare eller med stavmixer. Häll på vispgrädde, smaka av med salt och peppar och värm soppan. Späd med mer vatten eller grädde om det behövs. Droppa i lite tryffelolja.

Knaperstekt bacon är gott på. Jag hade glömt att köpa det så jag tärnade ett paket rökt tofu från kylen och stekte; det blev helt ok.

4 Comments:

Anonymous karin - trattoria said...

så fina!! :)

2:09 AM  
Anonymous Charlotta said...

Jordärtskockssoppa är grymt gott! Och enkelt. Jag brukar göra en variant med vitt vin som är himla god. Ska prova ditt recept nästa gång!

4:40 AM  
Blogger Fröken Dill said...

Jag odlar mina i en stor hink, för säkerhets skull. Syrran låter sina växa upp till en häck som omger en av uteplatserna!
Hälsar fröken Dill

5:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Så gott! Bra idé att odla själv, det är ju ganska dyrt i affären. Undrar hur de trivs i en djup kruka på balkongen, där all min odling sker.. :)

10:18 AM  

Post a Comment

<< Home