Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, August 29, 2011

Röd trollerisoppa


Idag hade vi inte planerat nån middag. Därför turades dottern och jag om att trolla fram ingredienser ur kylskåpet. (Det var inte helt tomt, tur nog.) Vi hittade en rödbeta, en lök, lite bacon och i frysen låg en påse hemkokta stora vita bönor. Hokus pokus - ungefär såhär blev ruskigt gott en vanlig måndag:

Röd trollerisoppa, ca 3 portioner

1 rödbeta, grovriven
1 schalottenlök, finhackad
3 små potatisar, skuren i större bitar
1 morot, skuren i pyttesmå tärningar
1 bit rotselleri, också fint tärnad
0,5 pkt bacon
1 solovitlök, fint riven
rapsolja
2 msk vitvinsvinäger
2 msk tomatpuré
1 tsk chipotlepaste
2-3 dl stora vita bönor
vatten + 1,5 msk kycklingfond
nymald svartpeppar
ca 1 msk philadelphiaost per tallrik
finhackad persilja

Fräs rotfrukter, bacon och lök i olja. Tillsätt vinäger, tomatpuré, chipotlepaste och vita bönor. Fyll på med vatten och fond, peppra, och låt soppan koka en kvart. Rör i en klick philadelphiaost och strö på persilja.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home