Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, August 14, 2011

Syrade grönsaker med chili


Idag har jag gjort en slags kimchi för första gången och jag är otroligt nyfiken på att smaka. Jag kan knappt vänta, vill sitta och titta på mina fina grönsaker hela tiden! Ekologisk kål och morötter, lök, vitlök och chili blandades med saltlake och vassle från A-fil. Nu måste burkarna stå och mjölksyra till sej minst ett par veckor. Om det hela blir bra återkommer jag med ett mer noggrant recept.

Dessutom blev det en mjukost av filmassan som var kvar i kaffefiltret. Ni vet en sån där ost som man gjorde i lågstadiet. Jag blandade min ostmassa med salt, peppar och vitlök, formade osten rund och strödde på gräslök.

4 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Mjölksyrning, DET var länge sedan jag gjorde. Surkål som är så gott!
Måste skaffa mig ett huvud fin kål.
Hälsar fröken Dill

3:30 AM  
Anonymous Birgitta Höglund's Mat said...

Hej och Tack för din kommentar. Det här receptet måste jag testa. Äter mängder av syrade grönsaker när jag bor i Turkiet på vintern, perfekt att kunna göra egen på ett enkelt sätt :)
Köpte just ett Kravmärkt vitkålshuvud igår, blir perfekt.

10:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!

Jag heter Lotta Satz och är reporter på Sydsvenskan och skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Du når mig på 040282410.

Vänliga hälsningar

11:26 PM  
Blogger Ja tack said...

O, det här ska jag göra!!!

1:44 PM  

Post a Comment

<< Home