Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, August 28, 2011

Rödbeta, gruyère, rädisa, gräslök


Idag berättar jag om min kolonilott i Sydsvenskan. Jag gillar ju att använda bär, frukter och grönsaker därifrån. Det var lite pirrigt att slå upp tidningen i morse. Jasså, är det verkligen så jag ser ut... Nää. Eller jo, det är det väl. Jag sa aldrig att jag är dietist, jobbfrågan slingrade jag bort från. Ofta får man rätt tråkiga frågor om man plötsligt slänger ur sej att man är dietist. Jag är väldigt stolt över mitt arbete på barnsjukhuset. Men nu handlade det ju inte om det.

Det verkar inte bli nåt av mina polkarödbetor. Jag har lagt lite gräsklipp över jorden där de skulle kommit upp. Det sägs ju vara bra. Igår köpte jag i alla fall några fina ekologiska rödbetor. Jag kokade dem halvfärdiga, skivade dem i rätt tjocka skivor som penslades med olja, sen saltade och pepprade jag. Skivorna rostades i ugnen och när de nästan var klara la jag toppiga drivor av favoritosten gruyère på. När osten fått fin färg tog jag ut rödbetorna och strödde finhackad rädisa och klippt gräslök på. Det smakade fest, tyckte jag.

7 Comments:

Anonymous tina said...

Det ser ut som fest, vad fint! Och vad fint och roligt att få läsa om dig och lotten i tidningen! Jättefint! :-D

10:55 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack kära Tina!

9:09 AM  
Anonymous Anna B said...

Ja jag såg det och blev jätteglad! Fina du! (Dessutom veet jag ju hur du ser ut). Kom på att vi borde luncha igen, men det där säger vi ju jämt ;)

9:31 AM  
Blogger Viktoria said...

Anna, det vore verkligen roligt att luncha nån dag!

På tal om kolonilotten var det ju du som såg till att jag skaffade jordärtskockor. Snart har vi massor - då får du tipsa om vad jag ska göra med dem!

12:17 PM  
Anonymous Marie said...

Vilken trevlig artikel i SDS! Lycka till med koloniskördarna!
Marie

12:36 PM  
Blogger Maria G said...

Tack för inspirationen!
Vilken trevlig och välskriven artikel om dig och din odlingslott.
/ maria

1:24 PM  
Anonymous Anna B said...

Då bestämmer vi det! Här har du min favoritsoppa http://skafferiet.taffel.se/2010/04/12/smartsamt-gott-jordartskockssoppa-med-masala-och-ghee/ Det bästa med jordärtskockorna är att du kan gå och skörda på kolonin så fort tjälen släpper, så du behöver inte trycka i dig alla nu i höst :)

11:57 PM  

Post a Comment

<< Home