Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, August 23, 2011

En av mina laster är nougat


Det händer att jag blir sugen på kakor när barnen har lagt sej. De här små nougatkakorna, från Allt om mats julspecialnummer 2005, är goda till och med fryskalla. Jag gillar att överraskas av en nougatklump! (Äter jag glass väljer jag förstås Nogger!) En granne sa att det är lätt att göra nougat själv, och det måste jag prova. Vi har hasselnötsträd i närheten och jag funderar på att använda nötter därifrån. Ja, jag återkommer i ämnet.

Små små nougatkakor, ca 30 st (satsen kan lätt dubbleras)

125 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
2,5 dl vetemjöl
70 g nougat, t ex guldnougat

ovanpå: 25 g mörk choklad

Mixa smör och socker, tillsätt vetemjölet. Det hela ska bara gå ihop, inte köras nån längre tid än så. Forma degen till en korv, plasta in och förvara i kylen i cirka en timma.

Sätt ugnen på 200 grader.

Skär degen i skivor. Dela nougaten i lika många bitar. Lägg en degbit i handen och en nougatbit ovanpå. Forma till en boll och lägg den på bakplåtspappersklädd plåt. Gör så med all deg. Grädda bollarna i 10-12 minuter eller tills de får fin färg. Låt dem kallna på plåten.

Smält chokladen och ringla den på kakorna.

Kimchin, tja. Det kom ett ulligt vitt-grönt mögelludd på. Kanske för att jag missade ha koll på burkarna på diskbänken när jag var bortrest, eller för att burkarna inte var maskindiskade i förväg. Jag fick kasta alltihop, det är lite sorgligt faktiskt.

3 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Låter gott i teorin, men en av få saker jag inte gillar är nougat.
När jag och min syster var små köpte mamma en hel hink med nougat som vi gick och nallade av. Vi föråt oss fullständigt.
Tänk att det sitter i fortfarande...
Kollade min surkål och den ser omöglig ut ännu så länge. Nu passar jag den noga.
Hälsar fröken Dill

10:39 PM  
Blogger Ester said...

I denna stund gräddas en omgång av nougatkakorna :-). Luktar redan vansinnigt gott.

1:10 PM  
Anonymous myfoodpassion said...

Dette så virkelig godt ut!

10:36 AM  

Post a Comment

<< Home