Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, September 10, 2007

Aspenströms näringslära

Enda fördelen med (tillfälligt) sjukt barn är att man tvingas fokusera bara på en sak - omtanke om barnet. All omsorg, oro och kraft riktas ditåt. Den gamla vanliga ångesten för - låt oss säga - Prestation och Döden, får ge vika. Och jag behöver inte ens välja om vi ska äta kyckling eller nåt med köttfärs för man tar helt enkelt vad man har färdigt i frysen (i det här fallet Findus fiskgratäng och wokgrönsaker). Det fick mej att tänka på en dikt av Aspenström, ja ibland "duger nästan stenar".

Näringslära

När fantasin ätit sig mätt på fantasier
växer hungern efter verkligt.
Nu smakar stenhårt bröd igen.
Nu duger nästan stenar.

1 Comments:

Blogger Bendel said...

Vilken fin näringslära!

11:36 AM  

Post a Comment

<< Home