Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, December 27, 2006

Sparvhökens julbord

Pappa fotade sparvhöken och hans julmiddag, en kroppsvarm fet duva. Trädgården blev full av blod och fjädrar. Vi andra satt inomhus, åt lutfisk och kände oss lite smått olustiga.

Copyright: Hasse Petersson

3 Comments:

Blogger Lagers tabberas said...

En morgon när jag vaknade i augusti trodde jag att det snöat- tills jag såg en haltande blodig höna vanka runt på gården. Det var alltså på den tiden jag hade gård på Gotland och brukade rädda ett hundratal höns varje år från minkfödakvarnen, alltså utslitna ägghönor som suttit i mörkret i en bur under hela sitt liv och producerat ägg. Jag brukade köpa dem för en krona styck. 10 % dog av solen och vinden och allt det gröna utomhus, de andra växte till sig, blev feta och glada och hade äggömmor överallt under vinbärsbuskar, bakom vattentunnor, på höskullen. När det blev kallt slaktade jag, flådde och frös in och hade underbara kokhöns hela vintern.
Nåväl, den där morgonen tyckte jag det snöat. Det var höken som sargat och dödat urskillningslöst 15 vackra hönor. De låg avlivade och urblodade på gårdsplanen och några till var så skadade att de skulle dö, men de bara sprang undan när jag skulle ta tag i dem så jag fick ta bössan och skjuta dem från håll. Djävla höken!

10:16 AM  
Blogger Jessica said...

1 krona styck för en höna?

För övrigt är sparvhökar fina, men det är väl som rådjur, man vill inte finns sin trädgård eller djurbestånd vara dess skafferi.

Ingen bebis än antar jag, Viktoria?

12:24 PM  
Blogger Viktoria said...

Jag skrev en kommentar om den fantastiska (och ruskiga) historien om hönorna, men den verkar ha kommit bort. I alla fall så är det nåt speciellt med rovfåglar; jag ryser och förundras på samma gång. Kanske skulle det vara lite mindre av "jävla hökar" om de åtminstone tog död på bytet innan de börjar äta (det gör ju vi människor...) Jag vågar knappt skriva det, men duvan i mina föräldrars trädgård levde i en kvart medan sparvhöken tog bort fjädrarna på den, enligt pappa.

Jessica: Nej, ingen bäbis än. Hon är fixerad (ligger i förlossningsläge), fick jag veta idag, men hon förväntas komma först om tre veckor. Det är mycket spännande!

12:54 PM  

Post a Comment

<< Home