Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 16, 2006

I väntans tider

Nu kan jag snart pusta ut. Nästa vecka ska jag ytterligare en kort vända till Göteborg, sen ska jag bara ligga på soffan, slappa, äta choklad och vänta på att bäbisflickan tittar ut. Hon är planerad om 36 dagar, men just nu mår jag oförskämt bra, precis så som jag mådde en vecka innan sonen kom så jag har mina aningar. Julen har jag knappt hunnit tänka på; det har varit fullt av jobb, studier och allehanda småsjukdomar hos sonen. Det får bli som det blir. Det blir nog bra.

Igår gjorde jag en variant av Leilas valnötspasta från Toscana (Leilas guldkant på vardagen) och förutom lite olika småändringar i originalreceptet la jag till saffran. Det blev mycket gott.

Valnötspasta med saffran, 4 port

400 g linguinepasta
75 g pinjenötter
100 g valnötskärnor
2 msk ströbröd
2 msk olivolja
2,5 dl lättgrädde
ett kuvert saffran
ca 1-2 msk pressad citron
ett par nypor starkt chilipulver (eller lite sambal oelek)
salt, nymald peppar
grovriven parmesan till servering

Koka pastan al dente i välsaltat vatten. Rosta pinjenötterna i torr stekpanna på medelvärme. Kör pinje- och valnötter, ströbröd och olivolja i mixer.

Koka upp grädden tillsammans med saffran och vitlök och blanda ner nötterna. Smaka av med citron, chili, salt och peppar. Späd med vatten om det behövs.

Riv över parmesan och servera med goda svarta oliver och t ex sockerärter.

1 Comments:

Blogger nb said...

inte lika rolig som förr men finns iaf http://brutalitetsautistik.wordpress.com/ :)

2:31 PM  

Post a Comment

<< Home