Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, November 25, 2006

Kvällarna med Malin

Hela veckan har jag tillbringat i Göteborg; jag läser en fempoängare om diabetes och mat. Jag hade tänkt mej att jag skulle hinna äta på nya restauranger, gå i spännande mat- och julklappsaffärer, men i stället har jag varit helt slut och sliten trots att jag inte behövt hämta på dagis och ta hand om någon annan än mej själv. Det gör ont i ryggen och jag får sammandragningar när jag går. Jag har bott hos min brors sambo Malin (bror är i Indien) som är 10 dagar mer gravid än jag och hon ser oförskämt pigg ut och kan röra sej nästan som vanligt. Nåväl, jag får väl inse att jag behöver ta det lite lugnare helt enkelt.

Varje kväll har Malin och jag lagat mat tillsammans, svart bläckfiskpasta med saffransräkor och spenat, koreansk surkålsgryta med tofu och ris, grekiska färsbiffar med rostade rotfrukter och äppeltzatziki, och i torsdags åt vi Malins underbara lins- och jordärtskockssoppa (på bilden) med pumpafrön och lökbaguette från det lilla franska bageriet alldeles i närheten. Så det blev en god vecka ändå, trots att det inte blev som jag förväntat. Kursen verkar också bra, men som det brukar vara med intressanta ämnen - när man fördjupar sej väcker det nästan fler frågor än man får svar.

7 Comments:

Blogger Lisa said...

Recept krävs på samtliga rätter. I synnerhet kimchigrytan-

1:58 PM  
Blogger Viktoria said...

Kimchigrytan är faktiskt den enda rätten som finns på Kardemumma (5/9-06). Den är grå och ser lite trist ut, men ger mersmak. Vi gör den ofta hemma (eller åtminstone varje gång jag handlat på Konsum där det finns bra kimchi).

6:00 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Gud så gott det här såg ut!! Instämmer med ovanstående, recept krävs. =)

6:15 AM  
Blogger Jessica said...

Den som bor i Stockholm får fatt i dunderfin Kimchi på Arirang. Tistelvind gör också bra kimchi. Sen så kan man ju gå till sådana längder också att man gör den själv om man nu vill det :).
Viktoria, är du intresserad av receptet på adas polow?

2:59 PM  
Blogger Viktoria said...

Jessica, det är Tistelvinds kimchi jag köper (den som heter "hot"). Och receptet kommer från de som har Arirang om jag inte missminner mej...

Jag vill gärna ha receptet på adas polow!!!

9:08 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Blev lite nyfiken på svart bläckfiskpasta, jag är lite sen med nymodigheter (ibland). Är det gott? Smakar det mycket?

2:13 AM  
Blogger Viktoria said...

Ärligt talat Kristina så tycker jag att färgen är häftigare än smaken. Det smakar inte så speciellt, men ser kul ut.

7:31 AM  

Post a Comment

<< Home