Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 03, 2006

Trolleritrick

När jag skrev kommentarer till den sista bilden i mitt lilla projekt märkte jag att kalciummängden över dagen inte stämde - jag har råkat fotografera ett glas mjölk för mycket! Om jag lägger till mjölken i beräkningarna blir allt fel. Just den här dagen och måltiden ska vara proteinlåg och kolhydrathög. Ni som är duktiga på att retuschera och sånt, hur svårt är det att trolla bort mjölken och förvandla den till vatten? Jag hoppas, hoppas, hoppas kunna få hjälp med det på jobbet i morgon...

Förresten, vad tycker ni om maten på kortet? Kan man äta så mycket pasta och så lite lax - ser det realistiskt ut?

11 Comments:

Blogger M said...

Har du en annan bild på ett vattenglas är det nog inga problem att byta ut mot det....men att bara byta färg på mjölken så det ser ut som vatten är i alla fall mer än jag klarar av. Alternativet är att ta bort hela glaset och inte ha något alls, men det kanske inte är så bra?
Får klura på det i morrn på jobbet, för jag antar att jag borde känna mig träffad? :)

11:29 AM  
Blogger Viktoria said...

Käraste M, det är väl så att det är dej jag hoppas på... Jag har foton på vattenglas och jag kan tänka mej inget glas alls så det går kanske fixa? (Lite pinsamt du läste detta innan jag hann fråga dej...)

12:43 PM  
Blogger Jessica said...

Jag tycker att det ser lite torrt ut med fisk och pasta. Jag äter inte fisk och pasta ihop visserligen så jag kan ju vara fel person att fråga.
Måste underlaget vara mörkt?

2:03 PM  
Blogger Viktoria said...

Och nu är mjölkglaset bortfixat! (Tack Maria!)

Jessica, det finns en avokadoyoghurt i den lilla skålen så helt torrt och såslöst är det inte! Däremot tycker jag, personligen, att laxportionen är snål. Skulle inte själv vilja äta så. Och duken har jag inte tänkt byta bort (olika måltider = olika dukar). Fast Maria sa likadant...

4:25 AM  
Blogger Karin said...

Jag trodde ärligt talat att du höll på med proteinreducerad kost, tycker det verkar snålt med laxen i alla fall när den ligger där så ensam

7:39 AM  
Blogger Viktoria said...

Du har rätt, Karin, det är en slags lätt proteinreduktion (målet för dagen var att bara 10% av energin skulle komma från protein), men änddock är maten inom ramen för svenska näringsrekommendationer och europeiska riktlinjer vid diabetes.

De andra kosterna ser annorlunda ut (bättre och "mer vanliga", tycker jag).

8:54 AM  
Blogger Jessica said...

Det ger eko ut hemkunskapsboken, det mörka underlaget, tallriken är fin och salladen också.

12:55 PM  
Blogger Lotta K said...

Hej Victoria, jag laser ofta din blogg, gillar den mycket. Om du undrar om hur det ser ut rent estetiskt sa tycker jag laxbiten ser snal ut bara for att den ar hel. Pastasallad tex skulle inte ge samma intryck, aven om mangderna vore exakt desamma.

7:45 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack Lotta, det är alltid roligt att ha läsare, speciellt från långt-bort! (Jag skulle vilja skriva oftare, men hinner inte.)

Din idé med pastasallad är lysande om man inte vill visa hur liten laxbiten är. Hm, jag ska fundera på det när jag påbörjar nästa projekt.

7:57 AM  
Blogger Mustardseed said...

Vi har ALLT i vår gran. Särskilt sånt som glittrar och blänker är välkommet i vår gran, man skulle kunna säga att det är vårt tema om man ska ha ett - glans och glitter!

7:54 AM  
Blogger Mustardseed said...

Näää vad konstigt, nu kom en kommentar som jag skulle lägga i en helt annan blogg in här! Jaja, då vet ni hur min gran ser ut då ;-)

8:03 AM  

Post a Comment

<< Home