Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 11, 2005

En fuskjapan

Jag blev ju trött på bloggen (och på mej själv) häromdagen och ville förnya mej, men jag måste erkänna att jag inte kommit på nåt genialiskt och nyskapande. Ert intresse kring mitt jobb förvånade mej djupt och om jag hittar ett lustfyllt och intressant sätt att skriva om jobbet så kan jag göra det. Annars blir det nog mest som förut.

Här kommer en tolkning av japansk mat, utan några som helst anspråk på autenticitet. Men gott är det.

Wasabilax, 4 port

400 g fryst lax
2 lime
4 tsk wasabipasta
4 tsk vitvinsvinäger
4 msk neutral rapsolja
salt, nymald peppar

Skär den halvtinade fisken i tunna skivor. Pressa limejuice över och vänd runt.

Blanda wasabi och vinäger till en slät sås. Tillsätt oljan droppvis under omrörning.

Lägg fiskskivorna på en tallrik och skeda över vinägretten. Krydda med salt och peppar och låt det stå ungefär en kvart.

Sobanudlar med sesamfrön, 4 port

400 g sobanudlar
drygt 1 msk risvinäger
3 msk japansk soja
drygt 1 msk honung
drygt 1 msk sesamolja
ca 10 salladslökar

Garnering: rostade sesamfrön och korianderblad

Koka sobanudlarna enligt anvisning på förpackningen. Skölj av nudlarna med kallt vatten.

Blanda vinäger, soja, honung och olja. Skiva salladslöken tunt och rör i den tillsammans med dressingen i nudlarna. Toppa med sesamfrön och koriander.

Gurktärningar med hackad sushiingefära är gott till, eller vackra gröna sojabönor (kan köpas frysta eller färska i asiatiska affärer).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home