Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, September 03, 2011

Björnbärsbakelser med nougat


Vi firar födelsedagar hela helgen, och idag åt vi rulltårtebakelser på kolonilotten. Det var höstsol och många fina björnbär att plocka. Egentligen har jag en hel del att skriva om, men jag hinner inte just nu. Ni får nöja er med receptet, som är en riktig höjdare! Receptet tillägnas favoritbloggerskan Tina för att hon önskade sej nåt gott och för att hon är så bra!

Björnbärsbakelser med nougat, rätt många, säkert 15 st

Rulltårtan:
3 dl ägg
1,5 dl farinsocker
0,75 dl potatismjöl
1 msk vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
200 g björnbär
100 g farinsocker
1 burk philadelphiaost (200 g), inte light
ca 150 g nougat (köp färdig eller se recept nedan)

Ovanpå:
vispad grädde
färska björnbär

Sätt ugnen på 250 grader. Smörj ett bakplåtspapper och lägg det i en långpanna. Vispa ägg och socker. Blanda alla torra ingredienser till rulltårtan och sikta ner blandningen i ägg- och sockervispet. Bred ut smeten på bakplåtspappret. Grädda 5 minuter i mitten av ugnen. Strö socker på kakan och vänd upp den på ett annat bakplåtspapper. Lägg långpannan ovanpå när kakan kallnar så den inte blir torr.

Koka ihop en enkel sylt på bären och sockret. Den ska inte vara för tunn. Låt den kallna, och blanda den sedan med philiadelphiaosten. Bred ut sylt- och ostblandningen över rulltårtan, riv nougaten grovt över. Rulla samman. Servera skivad med grädde och björnbär.

Min nougat

200 g hasselnötter
130 g florsocker (ca 2 dl)
60 g mörk choklad (jag gillar Lindts Madagascar)

Sätt ugnen på 175 grader. Rosta nötterna i cirka 10 minuter. Gnugga dem sedan med en handduk så att skalet faller av. Mixa nötterna med florsocker och choklad. Smeten ska bli jämn och liksom smälta ihop. (Jag lyckades inte få florsockret att smälta, förmodligen var min matberedare inte stark nog, eller så var mitt tålamod inte tillräckligt stort. Smaken blev jättebra ändå, men konsistensen något florsockergrynig.) Låt nougaten kallna och sen stå i kylskåpet om den t ex ska rivas eller skäras i bitar.

3 Comments:

Anonymous tina said...

Men gulle dig, vilken ära! Tusen tack, vad gott det låter och vilken fin bild!
:-D

10:40 PM  
Blogger mei och thi´s mamma said...

Oj... det kan inte bli många bitar över! Så glad att jag hittade din sida med alla frestelser.
//Malin fd granne

10:28 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack, tack!

Och Malin - vad roligt att höra av dej! Hoppas det är bra med er alla.

12:47 PM  

Post a Comment

<< Home