Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, July 23, 2011

Jag bakar konstiga kakor


Jag cyklade till kolonilotten för att plocka körsbär till en fantastisk körsbärschutney jag tänkt göra (för visst låter körsbärschutney och god ost som nåt man vill äta en lördagskväll?). Men fåglarna hade tagit eller pickat på alla körsbären så jag plockade svarta vinbär i stället. Jag kokade en svartavinbärschutney med rödlök, ljust muscovadosocker, balsamvinäger, chipotlepasta, rostade fänkålsfrön och libbsticka. Den blev rätt bra faktiskt. Sen kom jag på den lysande idén "syltkakor fast med svartavinbärschutney och lite chili i degen". Så jag gjorde typ mördeg med cayennepeppar, rullade till degpluttar och petade i min chutney. Jag kände att det skulle bli så bra, spännande och lyckat... Men vi som smakat kakorna ler ansträngt; det här funkar helt enkelt inte. Småkaka som smakar lök. Man vill bara dricka en kanna vatten och kasta ner eländet från balkongen.

4 Comments:

Anonymous Anna B said...

Haha, det går inte att skapa nytt utan att missa ibland ;) Tycker att svartvinbör och chipotle verkar vara häftigt - det provar jag gärna1

12:20 AM  
Blogger Viktoria said...

Hej Anna! Ja, de här kakorna blev verkligen misslyckade (men de ser rätt söta och snuttiga ut)! Mina svarta vinbär börjar ta slut nu, annars hade jag kanske gjort lite mer chutney. Hoppas du har en bra sommar! / Viktoria

12:02 PM  
Anonymous Emmelie said...

Vad spännande! Kul att du vågar testa även om resultatet inte blev så bra. Du får prova vidare!

10:51 AM  
Anonymous Lillemor said...

ja ibland krånglar man till det ;) en helt vanlig traditionell svartvinbärsmarmelad är gudomlig till ost...yummie

11:09 PM  

Post a Comment

<< Home