Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 12, 2010

Pepparkakscrunch till godmorgonfilen

Min son har för första gången bett om ett recept. Jag är mycket stolt över honom. Han var hemma hos grannarna och åt "hemgjord lyxmüsli". Det är dessutom ett väldigt bra recept (ursprungligen från Jacob Wismar, bara lite "förbättrat").

Pepparkakscrunch

6 dl havregryn
1 dl skalade sesamfrön
0,5 dl rårörssocker
1 dl solroskärnor
0,5 tsk salt
1 msk kanel
1 tsk torkad ingefära
1 tsk mald nejlika
1 dl vatten
0,5 dl rapsolja
1 dl torkade tranbär
2 msk krossade linfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman allt utom vatten, olja, tranbär och linfrön. Rör ordentligt. Häll olja och vatten över grynblandningen och se till att det blir väl fördelat. Lägg alltsammans på en bakplåtspappersklädd plåt och rosta mitt i ugnen 25-30 minuter. Rör om då och då så att det inte bränns.

Tillsätt tranbär och linfrökross när müslin svalnat helt. Förvaras torrt i tättslutande burk.

4 Comments:

Anonymous tina said...

Men fy vad gott, och vilken lyxfrukost det ska bli. God smak har han din son, kan han ha ärvt den från dig?
:-)

10:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hoppas du kommer läsa min kommentar. Din blogg är en av mina favoriter. När jag blir litet trött på bloggar så tänker jag att vad har nu skrivits hos Kardemumma? Den är mycket fin och välskriven och jag blir aldrig besviken! Hoppas du fortsätter att skriva. Vill tillönska dig en god jul och gott nytt år.

Anne S.

11:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Tina, sin goda smak har han nog ärvt från mej, ja...

Anne S, tack så väldigt mycket för din kommentar! Jag vill fortsätta skriva! (Men ibland blir det lite långt mellan inläggen.) Ha ett gott nytt år!

12:19 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vilken kul idé att använda julkryddsblandning till musslin. Jag har nog en hel påse med blandade kryddor som jag vill använda till något. Varför inte det här.

1:31 PM  

Post a Comment

<< Home