Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 26, 2010

En delikat Göteborgsresa

restaurang Familjen fick jag vällagad och prisvärd mat i intim maffiosomiljö. Menyn var befriande kort. Jag åt 3-rättersvalet för 295 kr: gravad röding + honungsglacerat fläsk + lagerbladskokt päron. Allt var gott, men förrätten var riktigt bra. Den gravade rödingen serverades med jordärtskockschips, spenat, syrlig svampinläggning och knapriga söta kavringskrutonger.

Och till frukost fick jag provsmaka några av brorsans surdegsbröd. Från vänster: Rosendals fullkornsbröd, sen en lite grövre variant av surdegsmartins frukostfrallor och sist i korgen (och i brorsonens händer) ryskt lantbröd à la Manfred Enoksson. Vilken superfrukost!
Jag har fortfarande bara bakat ett surdegsbröd. Utan assistent känns det lite meckigt. Så på bokmässan köpte jag (bland annat) Martins nya brödbok "Enklare bröd" och där finns recept på bröd som inte behöver knådas. Det passar nog mej.

1 Comments:

Anonymous tina said...

Det kurrar i min mage. Finmat och brödberg, jatack.

4:02 AM  

Post a Comment

<< Home