Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, October 04, 2010

Söndagsgrytan

I går målade jag den sista innertaksbrädan i kolonilotten. Det blir vitt och fint. Samtidigt bakade jag ett danskt rågbröd med surdeg, men jag märkte ganska omgående att degen liksom bara dog. Det hela jäste inte och brödet blev platt och hårt. Kanske borde jag ha matat surdegen innan jag bakade. Eller så kanske brödet fick jäsa för länge; det var svårt att tajma målning och brödbak perfekt. Jag vet faktiskt inte.

På kvällen lagade vi en mjölkfri variant av en av svärmors grytor. Att grytan är mjölkfri märker man inte - inte jag i alla fall. Sojagrädde har inte någon direkt bismak på samma sätt som den havremustiga havregrädden. Barnen älskar den här sortens grytor, och jag är också rätt svag för god köttgryta och ris.

Indonesisk gryta (mjölkfri), ca 6 port

800 g skinkschnitzel
neutral rapsolja till stekning
2 gula lökar
ca 200 g färska champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 bit färsk ingefära
4-5 dl buljong
3 msk mörk kinesisk soja
1 grön + 1 röd paprika
ca 100 g cashewnötter
ganska mycket syltlök
2 dl sojagrädde
2 msk maizena
nymald svartpeppar
1-2 tsk sambal oelek
ca 200 g färska mungbönor

Strimla köttet. Skär lök och svamp i mindre bitar. Finhacka vitlök och ingefära. Ta fram en stor gryta och fräs alltsammans i omgångar i olja. Lägg tillbaka allt det stekta i grytan, häll på buljongen och sojan och låt koka under lock 20 minuter.

Skär paprikan i fina bitar (jag fick hjälp av min dotter - det är därför det inte blev så mycket paprika kvar). Hacka nötterna. Tillsätt paprika, nöthack och syltlök till grytan. Blanda lite av sojagrädden med maizena och rör ner blandningen i grytan. Rör i resten av sojagrädden. Låt koka upp. Krydda och rör ner mungbönorna.

2 Comments:

Blogger Mia Erenius said...

Hej Viktoria!

Måste bara säga att du har en alldeles underbart, inspirerande blogg som handlar om ett av mina favoritintressen: Mat!
Såg att du har länkat till Linas Matkasse här på bloggen och som 3-barnsfamilj är vi supernöjda med det vi får levererat ifrån dem. Recepten är ju såååå goda och spännande!
Ha en härlig höst!

//Mia

11:49 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för den fina kommentaren! Vi är också väldigt nöjda med Linas matkasse.

Ha en bra höst själv!

1:05 PM  

Post a Comment

<< Home