Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 29, 2009

Här finns lamm och cashewsmör

Det lilla mjälla lammets ena framben blev dillkött, precis lagom mycket för min familj. Inget smakar så gott som gott dillkött. Nu har jag ett framben kvar, en stek, en urbenad hals, några fina små revben och rätt många bitar till - av ett lamm som bara ätit gräs och hoppat lyckligt. Och visst är jag en lyckligare människa, men det kanske beror på annat.

Förresten såg jag i affären att Renée Voltarie säljer ekologiskt mandelsmör, vilket fick mej att minnas cashewsmöret jag gjorde i somras. Det är verkligen supergott och enkelt att göra. Jag gjorde en liten skål i kväll och till och med min jordnötssmörshatande man tycker om mitt cashewsmör på rostat bröd. Får man inte tag på rökt paprikapulver (Pementón de la Vera) är det i och för sej sorgligt, men det kan nog gå ändå. I receptet nedan anas bara det rökta och det litelite starka.

Cashewsmör

200 g orostade osaltade ekologiska cashewnötter
1 krm salt
1 krm rökt paprikapulver, "hot"
ca 0,75 dl rapsolja

Rosta nötterna lätt i torr stekpanna. Mixa alltsammans slätt.

5 Comments:

Blogger Burbot said...

All din mat ser jättegod ut måste jag säga! Kanske kommer testa nånting här fram över:)

Bra blogg!

5:17 PM  
Blogger Pnilla said...

Får man gissa att rapolja är det samma som rapsolja? ;-)

//Rätt(stavning)shaveristen

5:13 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack! Även för stavningpåpekandet, jag hatar att stava fel! Nu är det fixat.

12:17 PM  
Blogger Sanna said...

mmmm, cashewsmör! vad gott det såg ut!
Hoppas att allt är bra annars såhär i jultider!
Jag har nu flyttat bloggen till egen domän, titta gärna in! Just nu pågår min julkalender med tips på mat och lite olika tävlingar/utlottningar av roliga saker att ställa på julbordet :)

välkommen in!

http://www.veckansmiddag.com

12:30 AM  
Blogger Anna B said...

Såg också Renées mandelsmör (låter gott). Men ditt cashewsmör ska jag prova på studs! Hälsar Anna (som nu äntligen reglerat sitt googlekonto)

2:38 AM  

Post a Comment

<< Home