Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, May 31, 2009

Sista lördagsmiddagen i Maj

Det är sommar och min man fyller år igen. Tomas gazpacho kylde fint som förrätt på födelsedagsmiddagen. Och det som blev över från igår kväll hällde vi upp på flaska och drack, iskall, på dagens utflykt.

Rödbetssallad på nyupptagen rödbeta, getost, basilika, stekt bacon och honungsvinägrett. På nedersta tallriken är det laxbiffar gjorda på färsk lax och lite rökt lax för den goda smakens skull. Och till höger: min nyaste bekantskap och förälskelse, mathavre. Här som risotto fast lagad på mathavre, med spenat. En nordiskt och miljövänligt alternativ.

Havreotto med spenat, lagom för 2 vuxna och 2 barn

2 dl mathavre, sköljt
1 gul lök, finhackad
2-3 msk rapsolja
2,5 dl vatten
2,5 dl torrt vitt vin
0,5 hönsbuljongtärning
nymalen svartpeppar
en påse babyspenat
1 dl riven Västerbottenost + lite extra på varje tallrik

Koka upp vatten, vin och buljong i en kastrull. Stäng av plattan, men låt kastrullen stå kvar så att vätskan håller sej varm.

Fräs löken i olja i en stekpanna, tillsätt mathavre när löken är genomskinlig. Stek nån minut och börja sedan röra i vätskan. Häll på lite buljong i sänder och rör ofta. Fortsätt så i drygt 12 minuter. Stek spenaten snabbt i olja i en egen stekpanna, bara ett par minuter så att den mjuknar.

Havreotton ska inte bli för tjock så häll på lite extra vätska (varm!) mot slutet. Blanda i spenaten. Tag stekpannan från plattan, rör i osten och peppra.

Efterrätt? Ja, det blev köpeprinsesstårta med årets första jordgubbar! För tårta måste vi förstås ha. (Fast det var inte riktigt sant att den var köpt. Faktiskt så fick stammisar i min ICA-butik en gratis fryst tårta lagom till makens födelsedag. Inte riktigt min stil, men det passade ändå ganska bra för jag hann inte riktigt baka något.)

3 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Gazpacho är det bästa man kan äta när det är varmt på sommaren. Jag lagar min fritt efter ett Carl Butler-recept!
Här inte hunnit prova de nya alternativen till ris, typ mathavre och matvete, men de låter spännande, särskilt lagad som du gör.
Många hälsnnigar från fröken Dill

1:17 AM  
Blogger Bendel said...

Grymma matbilder!

11:49 AM  
Blogger Viktoria said...

Fröken Dill, jag kan varmt rekommendera mathavren i risottoform!

Och tack Pia, det var snällt skrivet!

12:33 AM  

Post a Comment

<< Home