Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, February 20, 2009

Pumpafröbröd

Ett lättbakat bikarbonatbröd är aldrig fel när man vill baka nåt eget. Och ingredienserna kan varieras helt efter vad man har i skafferiet. Det här brödet blir extra gott rostat, tycker jag.

Pumpafröbröd, 1 st

2 dl siktat dinkelmjöl
2 dl fullkornsdinkelmjöl
1 dl kikärtsmjöl (välj ett annat mjöl om du inte har det hemma!)
2 dl havregryn
1 dl krossade linfrön
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
2 dl naturella pumpafrökärnor
0,5 dl honung
0,5 dl rapsolja
4 dl naturell ekologisk yoghurt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör sedan i honung, olja och yoghurt. Degen ska bli hyfsat lös. Häll smeten i en smord och bröad avlång brödform. Strö över några pumpafrön och havregryn. Grädda längst ner i ugnen cirka en timma. Känn efter med en sticka om brödet är klart. Ta ut brödet och låt det svalna på galler och under bakduk. (Den här sortens bröd blir gärna lite kladdigt om man skär det medan det är varmt, men när det kallnat blir det snygga skivor.)

9 Comments:

Blogger A N N I K A said...

Åh... så sent som idag tänkte jag att jag skulle vilja ta med mig korgen hem när jag åt på en hamburgeria. Ser att du har gjort det. Den är så fin!

2:11 PM  
Blogger Viktoria said...

Whoops!

1:26 AM  
Blogger rosenskära said...

Hej Viktoria! Brödet ser supersmaksigt ut, nu har jag inte ätit bröd på en vecka, har nog aldrig hänt tidigare...

Syrran min tog hem jättefina plastkorgar liknande din från Indien, kostar ca 1 kr/st...

Måste bara fråga om du eller maken är släkt med Niklas Schiöler, gammal pingisspelare?

Kram/Lena

1:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Lena, Niklas Schiöler är min man och han har spelat pingis. Känner ni varandra?

9:38 AM  
Blogger rosenskära said...

Hej igen, nej man kan inte säga att vi känner varandra, men Niklas bodde i Falkenberg under sina gymnasieår och då gick vi på gymnasiet samtidigt. Jag gick i samma klass som och umgicks en del med Annika Läth från Rönninge som var pingistjej. Som jag minns Niklas var han otroligt litterärt begåvad och det var inte helt vanligt bland pingisspelarna!

Vad världen är liten! Jag hette Johansson då men är gift Simmingskiöld.

Lena

10:33 AM  
Blogger Viktoria said...

Lena, Niklas minns dej och hälsar gott! Och han undrar om du fortfarande har kontakt med Annika Läth.

11:25 AM  
Blogger rosenskära said...

Hej igen Viktoria, det här känns lite som jag-mötte-Lassie!

Tänkte faktiskt på vår konversation i förrgår när jag hittade Tranströmers samlade på bokrean...

Jag har ingen kontakt med Annika, undrar om hon inte hamnade i Spanien så småningom. Vi hade så dålig sammanhållning i vår klass, bara tjejer du vet, typisk grogrund för en massa intriger och skitsnack. En ann är så god som en ann...

Kram/Lena

12:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Jomenvisst är det ett Lassie-möte! Niklas hade förresten också för sej att Annika flyttat till Spanien. På tal om tjejklass så var han väl kär i flera stycken i din klass, tror jag. (Hoppas han inte misstycker att jag skriver det här på bloggen...)

11:49 AM  
Blogger Nad said...

Hej! Jag har ingen aning hur jag har hamnat här men jag såg att ni pratade om Annika Läth och hon är min mamma. Och javisst bor hon kvar i Spanien
Vilken sammanträffande måste jag säga!!!

1:43 PM  

Post a Comment

<< Home