Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, November 24, 2008

Lasagne med lite indisk kryddning

Det gick väl sådär med min matlådetävling. Veckan var illa vald och sista dagen glömde jag till och med. Dietist C hade lasagne en dag och jag bad om receptet. Min tanke var att följa hennes fina recept i söndags, men ändå gjorde jag på mitt eget sätt. Med cashewnötter, spenat och champinjoner tänkte jag direkt indiskt och så fick det bli. Min indiska variant blev mild och god; naturligtvis kan man ta mer kryddor om man vill det.

Lasagne med lite indisk kryddning, 6 port

12 lasagneplattor

tomatsås:
1 purjolök
2 gula lökar
1 msk rapsolja
0,5 dl tomatpuré
400 g tomatkross (Mutti)
1 grönsaksbuljongtärning
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl vatten
ev lite socker

spenat- och ostsås:
2 cm ingefära
2-3 vitlöksklyftor
0,5 tsk hel spiskummin
0,5 tsk curry
1 msk rapsolja
250 g färska champinjoner
250 g fryst hackad spenat
2 krm cayennepeppar
100 g cashewnötter (först rostade i torr panna, sen hackade)
2 dl havregrädde (Oatleys iMat)
0,5 tsk salt
400 g keso
2 dl vällagrad ost, riven + ca 1 dl till gratinering

Sätt ugnen på 225 grader.

Hacka lök och gul lök till tomatsåsen. Fräs lökhacket glansigt i rapsoljan. Tillsätt resten av tomatsåsingredienserna, men vänta med sockret. Låt koka cirka 20 minuter. Smaka av.

Finhacka ingefära och vitlök. Fräs i olja med spiskummin, curry och champinjoner. Tillsätt spenat, cayenne, cashewnötter, havregrädde och salt. När spenaten tinat kan du röra i keso och ost. Ställ åt sidan.

Lägg hälften av spenat- och ostsåsen i en form (ca 23 x 30 cm) och täck med 4 lasagneplattor. Fortsätt med hälften av tomatsåsen, 4 lasagneplattor, sen resten av spenatsåsen och de 4 sista lasagneplattorna. Översta lagret ska vara tomatsås. Riv över lagrad ost. Grädda i cirka 30 minuter.

3 Comments:

Blogger Tina said...

Spännande! Det här receptet sparar jag för provsmak.

10:18 AM  
Blogger Lina said...

hel spiskummin? går det lika bra med malen? jag har aldrig sett hel spiskummin.

2:22 AM  
Blogger Viktoria said...

Lina, malen spiskummin går säkert alldeles utmärkt! Hoppas du gillar lasagnen; jag tycker själv att det är ett bra recept!

7:17 AM  

Post a Comment

<< Home