Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, September 16, 2008

Försenad födelsedagsmiddag

Tina hade en fantastiskt trevlig födelsedagsönskning (läs de senare inläggen också, där hon lagar upp recepten hon fått). Jag fick också en fin middag. Min make hade en 5-timmarsvariant uttänkt, men vi hade inte riktigt tid för den så det blev en mycket god ersättare med perfektstekt oxfilé, rostade rotfrukter, yoghurtsås och en sallad som brann härligt i strupen. Salladen påminner utseendemässigt om de finskurna sallader jag åt i Israel, faktiskt till och med till frukostsmörgåsarna ibland. Makens sallad var chilistarkare och de flesta kan nog halvera chilimängden och ändå känna sej nöjda.

Makens härliga sallad med sting

0,5 gul paprika
1 rödlök
0,5 liten zucchini
2 röda tomater
0,5 gurka
1 kruka persilja
2 vitlöksklyftor
2 tsk sambal oelek
1 habanero
en tredjedels piripiri
1 msk olivolja + lite till stekning

Hacka alla ingredienser mycket fint. Fräs paprika, lök och zucchini. Blanda fräset i en bunke med tomat, gurka och persilja. Pressa i vitlöksklyftorna och blanda med sambal och de andra chilisorterna (mycket fint hackade). Rör i oljan och smaka av.

3 Comments:

Blogger Tina said...

Här kommer ett försenat födelsedagsgrattis!

6:39 AM  
Blogger Lisa said...

mmmmmm

10:26 AM  
Blogger Lagers tabberas said...

Det är så jobbigt att höra sådant där om barn som opereras - värsta mardrömmen.
Krya på honom.

11:23 AM  

Post a Comment

<< Home