Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, July 24, 2008

Bara bär i Småland

Årets sista jordgubbar kanske, med lemon curd-grädde och müsli.

Dotterns favoritställe: i mormor och morfars vinbärsbuske.

Det påstås att det är ett dåligt blåbärsår, men jag har aldrig sett så mycket blåbär i den lilla skogsdungen bakom mina föräldrars hus. (Dottern visar lyckligt blåbärstungan.)

Och hallon - det enda goda som stormen bidragit till. Gudrun-hyggena är överfulla med fina hallon.

Sonen visar sina nyplockade.

Sussies hemlagade ostkaka. Både jag och min pappa är totalfrälsta. Missa inte om du har vägen förbi Flattinge...

4 Comments:

Blogger Tina said...

Det ser mysigt ut i röda vinbärsbusken. Var hittar man/hur gör man ostkakan? Jag blev plötsligt väldigt sugen på ostkaka.

12:47 PM  
Blogger Viktoria said...

Tina, jag tyckte att just den här ostkakan var den godaste jag ätit. Mamma och pappa köper den i Flattinge på Sussies ostkakebageri (eller nåt sånt), två mil nordost om Ljungby. Jag antar att du inte har vägarna ditåt så ofta... Jag ringde just mamma och frågade om man kan få tag på den nån annanstans och hon sa att hon sett den på Kvantum också. Jag ska se om jag kan googla fram nåt mer utförligt svar.

8:10 AM  
Blogger Viktoria said...

Tina, jag hittade inte så väldigt mycket. Sök på "Sussies hemlagade". Det finns ett litet café där också, i Flattinge.

8:26 AM  
Blogger Tina said...

Åh, jag som passerade Ljungby för första gången i mitt liv för 1½ vecka sen. Tänk om jag vetat om ostkakan då. Nu har jag i alla fall lärt mig var Flattinge ligger, nästa gång svänger jag av där :)

12:50 PM  

Post a Comment

<< Home