Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, June 01, 2008

Maken fyller 44


Min man fyller år idag och den första juni är ett tacksamt datum att laga födelsedagsmiddag på. Sedan bara några dagar finns det svenska jordgubbar, färskpotatis och sparris att köpa. Jag var förstås tvungen att använda allt detta. Det blev råbiff på oxfilé för att min man älskar råbiff, nya fina potatisar, arganoljerullad sparris och rödbetsrosa gräddfil. Efterrätten tillkom med inspiration från "Schücks sunda söta": en botten av mixade mandlar, aprikoser och likör. Vi spritsade på sojagrädde (för att jag aldrig provat det - det var gott!) och la på jordgubbar. Sonen hjälpte till.

Råbiff, 2 vuxna port

350 g oxfilé
knappt 1 dl inlagd kapris
1 dl inlagd rödbeta, finhackad
3 schalottenlökar, finhackade
1-1,5 msk dijonsenap
2 äggulor
0,5 tsk salt (provsmaka innan du tillsätter mer)
nymald svartpeppar
cocktailkapris till dekoration

Finhacka oxfilén och blanda med kapris, rödbeta, schalottenlök, dijonsenap, äggulor, salt och peppar. Smaka av. Forma biffar och piffa till dem med cocktailkapris.

Sparris med arganoljedressing

ca 300 g färsk grön sparris
3 msk arganolja*
1 msk balsamvinäger
1 tsk dijonsenap
salt och nymald peppar

Koka sparrisen i lätt saltat vatten 5-10 minuter. Vispa ihop resten av ingredienserna och smaka av med salt och peppar. Häll dressingen över den nykokta sparrisen.

*Arganolja är en marockansk specialitet med smak av rostade frön. Jag har hört att man doppar bröd i oljan och dricker mintte till. Min lilla flaska är inköpt på Ekostore i Göteborg, men jag kan tänka mej att den är rätt svår att få tag på. Och jag kommer inte på nån bra ersättning heller - nån annan god nötolja kanske?

1 Comments:

Blogger liisa said...

Hej, den goda och nyttiga arganoljan finns att köpa till ett bra pris på ifni på Drottninggatan 62 i Göteborg.

MVH liisa

1:20 PM  

Post a Comment

<< Home