Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, June 04, 2008

Då känner man att man lever

Min man och jag firar faktiskt 5-årig bröllopsdag idag. Finfirandet sparar vi till på lördag, men idag ska vi luncha ihop här i Lund och sen ska vi köpa en brödrost tillsammans. Den vi har läcker brödsmulor, vilket har irriterat mej rätt länge.

Förr lagade vi ofta stark mat. Men sen barnen kom och sedan ett par patienter klagat på min vitlöksstinna andedräkt (det var länge sen) tar vi det lite lugnare med kryddorna, åtminstone när det är vardag dagen därpå. Igår kväll gjorde jag en fantastisk smörgås till mej själv. Tänk att man kan känna sej obstinat genom sitt val av pålägg - betyder det att jag känner att jag inte kan påverka min tillvaro så mycket i många andra fall? Nåväl: vanligt grovt bröd med Kung Markattas jordnötssmör på, sedan en rejäl, finriven vitlöksklyfta och överst ett lager av Seras rökiga grillade aubergine-puré. Jag gillar när ögonen tåras av rå vitlök, då känner man att man lever.

Annars försöker vi laga mat som passar alla i familjen. Korv funkar alltid, men det är trist. Kyckling gillar alla också. Häromdagen gjorde jag en mild indisk kyckling som blev populär.

Chicken korma, 4 port

3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
en bit färsk ingefära
600 g kycklingfilé, delad i munsbitar
1 msk rapsolja + 1 msk smör
1 tsk garam masala
1 dl vatten + 0,5 hönsbuljongtärning
1,5 dl matlagningsgrädde
1 dl saltade och rostade cashewnötter
2 msk pressad citron
salt, nymald peppar

Garnering & tillbehör: korianderblad, cashewnötter, ris och gurkmejakokt blomkål

Finhacka schalottenlök, vitlök och ingefära och stek i olja och smör. Tillsätt kycklingbitarna och fräs tills de får lite färg. Pudra över garam masala, häll i vatten och buljongtärning. Låt puttra under lock i cirka 10 minuter eller tills kycklingen är genomstekt.

Mixa nötterna fint. Rör ner grädde, mixade nötter och pressad citron i grytan. Späd med vatten om det behövs. Smaka av med salt och peppar.

3 Comments:

Blogger Karin said...

Jag som aldrig varit gift trodde att brödrostar var sådant man fick en livstidsförbrukning av i bröllopspresent

1:21 PM  
Blogger Viktoria said...

Vi gifte oss utomlands, lite i hemlighet, och hade aldrig nån stor fest. (Men vi skulle nog behöva gifta om oss för här fattas en mängd saker: video, fungerade stereo, ny elvisp osv...)

7:29 AM  
Blogger Bendel said...

Grattis i efterskott!!! Håller på att ta igen bloggläsning.

1:32 AM  

Post a Comment

<< Home