Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, May 15, 2008

Min gröne bror


Jag var på blixtvisit hos allergidietisterna på Sahlgrenska. Det var ett mycket lyckat studiebesök, förutom då att jag är så in i norden förkyld (det är vi alla här hemma). Jag sov hos bror. Han tog mej med till Ekostore (på Ekelundsgatan 4) och jag köpte sicilianska blodapelsiner, arganolja, belugalinser och lite annat som jag tror är gott. Allt ekologiskt. I ostdisken var ostarna noggrannt uppmärkta med inte bara sort, ursprungsland och pris, utan även om osten är opastöriserad, har vegetabilisk löpe eller är baserad på get- eller fårmjölk. Det såg imponerande ut och jag förbannade min täppta näsa. (Hur kan man leva utan doftsinne?) Jag som älskar goda ostar kunde bara urskilja om provsmakningsostarna var stickande starka eller lite svagare. Vi köpte två ostar. Och vi köpte grön sparris och aubergine som vi grillade och åt tillsammans med Aldardos spenat- och ricottapastarullar och brorsans tomatsås (snabbmat när den är som bäst).

4 Comments:

Blogger Tina said...

Åh, det låter som att ni åt alldeles fantastiskt god mat! Min mage skriker av avund! Jag tittade in i Ekostore i höstas, det är en fin butik. Jag minns att personalen var väldigt trevlig och hjälpsam.

9:38 AM  
Blogger Anonym said...

Ekostore ligger mig varmt om hjärtat! Tyvärr bor jag 15 mil därifrån, men när jag är i Göteborg passar jag på att gå dit och handla. Där jag bor finns bara en mycket liten ekologisk affär. I och för sig är det bra att den finns, men jag efterfrågar större utbud. Finns det någon bra ekologisk butik i Lund?

12:58 PM  
Blogger Boel said...

Jag gillar också Ekostore, tyvärr bor jag inte nära och när jag var i Göteborg förra veckan så hann jag inte dit.
Kan inte låta bli att tipsa om en kokbok jag precis köpt som jag är väldigt kär i; "Smaker från Saltå kvarn". Jag vill laga, baka och äta allt i den och det jag provat hitintills har varit gott alltihop.

Boel

12:53 PM  
Blogger Viktoria said...

Det är nog tur för min ekonomi att jag bort långt ifrån Ekostore. Jag blev också förälskad och förförd.

Boel, jag ska ta en titt efter kokboken. Många tack för tipset!

12:11 PM  

Post a Comment

<< Home