Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, March 09, 2008

Pajskal av potatis

Jag fortsätter mina experiment för allergiska. Häromdagen hade jag bovetekakor med mej till jobbet och bovetesmaken doldes hyfsat effektivt av kakao, vanilj, mörkt muscovadosocker och solrosfrön, fast dietist I (med sin känsliga näsa) avslöjade bovetet och undrade hur naturligt glutenfri mix hade smakat där i stället. Jag har nästan vant mej vid bovete nu, ju mer man äter desto mer kan man uppskatta den annorlunda smaken.

Idag testade jag ett pajskal på riven potatis och faktiskt tyckte vi alla hemma att det var bättre än vanlig pajdeg (och dessutom nyttigare eftersom fettet kommer från olivolja). Pajskalet blev härligt frasigt i kanten och potatismosmjukt i botten. Jag fyllde det med köttfärssås från i fredags, ost och äggstanning och gräddade det 20 minuter till.

Pajskal av potatis

600 g potatis
0,5 tsk salt
nymald vitpeppar
0,5 tsk timjan
2 msk olivolja

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och grovriv de råa potatisarna. Rör i salt, peppar (cirka 1 krm), timjan och olja. Tryck ut smeten i en metallform med löstagbar kant. Förgrädda cirka 20 minuter och fyll sedan skalet som vanligt. Lägg en bit aluminiumfolie i botten av ugnen om du har en rinnig fyllning, potatisrivet sluter inte tätt lika bra som vanlig pajdeg. (Receptet kommer från "Matspecial - recept och råd vid överkänslighet och allergi" av Lindeberg och Wesslén.)

2 Comments:

Blogger Tina said...

potatisskal! kan man väl nästan säga va? :) så smart, det måste jag prova.

11:45 PM  
Blogger Unknown said...

Jag har blivit rätt så nyfiken på hur bovete egentligen smakar efter att ha läst om dina experiment. Hur smakar det annorlunda, bittert eller vad? Potatis i pajskalet låter smart, det ska jag prova.

12:00 PM  

Post a Comment

<< Home