Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 15, 2007

Saras goda böngryta

Jag visste väl att böngrytan från Saras kök var ett bra recept! Nu har jag lyckats bra två gånger i rad, båda gångerna med kikärter. Förmodligen var bönorna gamla den där gången när de fortfarande var hårda efter flera timmars tillagning (se Kardemumma 2/11-07).

Saras böngryta, 4 port

1 gul lök, grovhackad
1 stor röd paprika, skuren i bitar
3 klyftor vitlök, skivade
3 dl bönor, t ex kikärter (eller black eye, svarta bönor eller kidneybönor)
2 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
1 tsk malen koriander
1 tsk spiskummin
0,5 tsk kanel
1 burk ekologiska tomater + 1 (tomat)burk kallt vatten
3 lagerblad
1 grönsaksbuljongtärning
salt och nymald peppar

Blötlägg kikärtorna (eller bönorna) över natten. Lägg alla ingredienserna i en ugnsfast gryta och ställ den i ugnen. Sätt ugnen på 175 grader och prova om kikärtorna är färdiga efter en timma. (Mina kikärter var klara att äta efter en timma i ugnen, men såsen var fortfarande lite tunn då. Efter drygt två timmar hade såsen en perfekt kaneldoftande tomatkrämighet...)

10 Comments:

Blogger Lagers tabberas said...

Gjorde ett jobb för en av landets stora tidningar häromveckan, om en chilensk familjs vardagsmat och det var bönor ena dagen och bönor den andra, men olika slags.
På frågan om det viktigaste redskapet i köket, svarade de; Tryckkokaren och jag kom ihåg hur det var hemma på 50 talet då tryckkokaren tycktes stå på spisen ständigt och pysa med högrev, fläsklägg eller bönor.

1:57 PM  
Blogger Viktoria said...

Ska bli spännande läsa om olika sätt tillaga bönor (var?)! Jag har som mål att äta mer baljväxter, men vill gärna variera mej.

Tryckkokare, ja. Brasilien-Linda rekommenderade mej också det. Det kanske vore nåt.

1:22 AM  
Blogger Emma said...

Jag försöker också äta mer bönor, men lite svårt att komma på vad jag ska göra med den. Brukar antingen blanda det i köttfärs eller liknande, göra bönbiffar eller bara blanda olika sorter med vinegrette och äta som tillbehör. Men just grytor så här är jag lite dålig på, men det här lät gott. Kommer nog att testa någon gång.

3:27 AM  
Blogger Anonym said...

Den här böngrytan har jag också testat nu och den är riktigt god! Det är nog en av de godaste böngrytorna jag smakat. Jag tog 1,5 dl kikärter och 1,5 dl kidneybönor. Jag följde "Saras kök" då det sändes på SVT. En favorit är hennes lax med rosépeppar och rotfruktskross.

Första gången jag fick nys om henne var i tidningen "Buffé" för ganska länge sedan. Då testade jag hennes spenatlasagne med chèvre som man serverade till en morotssallad med rostade solrosfrön. Den är riktigt god den också! Dessa rätter kan jag varmt rekommendera. Har du testat något av dessa recept?

Jag gillar hennes matfilosofi. Hennes recept är oftast både väldigt goda och nyttiga, vilket förstås är det optimala!

12:57 PM  
Blogger Viktoria said...

Jessica, jag tror också att jag lade märke till Sara Begner första gången i Buffé och jag lagade också spenatlasagnen och morotssalladen... (Var förresten inte tranbärsdrinken med avokado och hallon med där också?)

Säger du att laxen med rosépeppar och rotfruktskross är god så är det säkert så - vi verkar ha lika smak! Jag ska prova den.

4:18 AM  
Blogger Anonym said...

Jo visst var tranbärsdrinken med där också. Har ännu inte köpt hennes kokbok. Jag tittade i den lite grann i bokhandeln, men tyckte att jag kände igen många av recepten (skrev ut alla från hemsidan efter programmen). Dessutom tittade jag på "Toppform" när hon var med som kock och fick en del inspiration.

Första gången jag lade märke till dig var i tidningen "Allt om Mat" (min mor är en trogen prenumerant). Receptet du hade skickat in var "Persiskt dillkött". Har aldrig testat det, men det verkar vara ett strålande recept. Skulle du i dagsläget säga att det är ditt allra bästa recept(*nyfiken*)? Har du kommit på det själv?

Jag älskar grytor av alla dess slag! Jag vill att maten ska vara fräsch, rustik och smakrik. Dessutom försöker jag äta miljövänligt i möjligaste mån. Tänkte även testa din köttgryta med pancetta (väldigt lik burgundisk köttgryta som jag brukar göra ibland). Sara verkar också gilla burgundisk köttgryta, det var med i Toppform och serverades med quinoa, en god sallad och salsa om jag minns rätt.

6:15 AM  
Blogger Viktoria said...

Jamenjo, jag är också en grytnörd! Det där persiska dillköttet (som förresten inte är ett dugg persiskt!) blev gott, men jag har inte lagat om det. Jo, jag kom på receptet helt själv (efter att min brorsa pratade om lammkött med dillköttssås). Köttgrytan med pancetta kan jag rekommendera varmt; den är ett säkert kort. Mitt bästa recept... jag vet inte vilket det är. Men i receptregistret har jag skrivit "REK" framför de recept jag av olika anledningar gillar lite extra.

På tal om Saras kokbok så tror jag också att de flesta recept varit med i teve. (Jag har inte skrivare hemma så jag köper hellre kokboken!)

9:51 AM  
Blogger Unknown said...

Saras böngryta är väldigt god men glöm den korta tillagningstiden om bönorna bara är blötlagda. Mina bönor var nätt och jämt mjuka efter fyra (!) timmar i ugnen. Men som sagt mycket god smak!

10:13 AM  
Blogger Viktoria said...

Christine, ja böngrytan tog så där jättelång tid för mej också ett par gånger... Lite lurigt recept om man tänkt äta grytan samma dag.

1:11 AM  
Blogger Miss Sunlight said...

hej. låter smaskens detta. vad serverar du till? ris? om man man tar burkbönor borde man väl kunna korta tiden lite... Borde kunna göras på spisen oxå väl om man inte har ngn ugnsgryta...
fin blogg annrs!! Mvh cecilia

1:35 PM  

Post a Comment

<< Home