Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, September 06, 2007

Slow food my way

När maken lagade födelsedagsmiddag till mej och sonen i tisdags var mina smaklökar totalbedövade av förkylning. Jag förstod att det hela var gott, men det är inte nån idé jag skriver fint om något som jag bara kände var lite surt (det var yoghurt jag kände). Sorry, sorry.

Ikväll lyxade vi till det med lamm. Tillagningen var den enklast tänkbara - formen sattes in i ugnen strax före dagishämtningen vid två och så tog jag ut det sönderfallande möra lammet klockan sex. Potatis och bönsallad till.

Långkokt lamm

1,5 kg lamm av bringa eller bog
2,5 dl rött vin
några deciliter vatten
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
nymald svartpeppar
1 msk hela spiskummin
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 tomater
2 morötter
färsk mynta och färsk persilja att strössla på vid servering

Sätt ugnen på 150 grader. Dela grönsaker och rotfrukter i mindre bitar. Lägg allt utom de färska örterna i en ugnsfast form. Häll på vatten (så att det täcker köttet ungefär till hälften). Täck med folie och låt stå i ugnen cirka 4 timmar. Höj värmen till 225 grader den sista halvtimman så att köttet får fin färg.

4 Comments:

Blogger görel said...

Det här måste jag prova, det låter jättegott! På köttkursen hos Lisa för ett par veckor sen fick vi lära oss att laga Pulled Pork på ungefär samma sätt - helt fantastiskt gott.

I dessa lägen tycker jag det är mycket bra att jobba hemma - långkoken kan gå under dagen och tittas till lite då och då.

1:01 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja, det var faktiskt gott! Inte alls starkt, men riktigt "lammigt" och köttgott. När man är hemma är sån här mat väldigt bra. (Annars kan det ju vara lite svårt att hinna med.)

Och Pulled Pork får jag lära mej mer om!

4:08 AM  
Blogger Sara said...

Vad gott det låter, jag är lite nyfiken på att veta om ni hade någonting till köttet ? Min sambo älskar lamm så det här måste provas !

1:54 PM  
Blogger Viktoria said...

Vi älskar potatis så vi äter oftast det. Till lammet hade vi vanlig kokt potatis och en sallad med stora vita bönor och gröna bönor samt senapsvinägrett. Japp, så var det nog.

8:03 AM  

Post a Comment

<< Home