Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 31, 2006

Valnötskakor (på min bästa kakmage)

Eftersom jag köpte en jättepåse valnötter på Möllevångstorget igår passade jag på att baka valnötskakor med rosenvatten. De blev platta och sega; jag gillar konsistensen, men skulle vilja ha lite citrus i istället för rosenvattnet som bara knappt-knappt anades. Och kanske en nypa salt, om man nu kan ha det i nötkakor. På tal om valnötter så fick jag dåligt smaksjälvförtroende när Lisa skrev om härskna valnötter för ett tag sen. Jag tycker att alla valnötter smakar likadant och gott. Pinjenötter tycker jag däremot nästan alltid verkar härskna. Inte förrän jag åt av en arbetskamrats valnötter (inte hon med portersteken som jag nämnde igår!), förstod jag att "aha, det är såhär de ska smaka egentligen". Arbetskamraten har ett enormt stort och vackert eget valnötsträd i sin trädgård och valnötterna därifrån har en helt annan konsistens och eftersmak än de man köper. Så jag är inte så dum när allt kommer omkring. Nu undrar jag hur riktiga pinjenötter egentligen smakar.

Små och sega valnötskakor, 20 st

100 g valnötter
2 bittermandlar, finrivna
1 äggvita
1 dl socker
0,5 msk rosenvatten (blir nog gott om man byter ut mot samma mängd citronskal och -saft)

Mixa valnötterna till fint mjöl. Blanda med resten av ingredienserna. Klicka ut cirka 20 stycken på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader i 12-15 minuter. Lossa kakorna och lägg dem på ett galler att svalna.

Nu ska jag snart snygga till mej lite och gå de sexton trappstegen upp till grannarna för att fira nyår! Gott nytt år!

4 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

mm låter inte alls så tokigt måsta jag säga :) valnötter var det länge sedan jag åt.

Kikade in för att önska dig och familjen ett gott nytt år!

9:17 AM  
Blogger Jessica said...

Gott nytt år, Viktoria!!
Jag sparar också pinjisarna i kylen. Jag stoppar ovanligt mjöl och nötter och sånt i frysen om jag inte gör av med det i rimlig tid.

9:47 AM  
Blogger Karin said...

Kul vinkel på bilden

9:55 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessica och Annette, jag lägger också pinjisarna i kylen... Men jag tycker att de är lite härskna ändå (redan när jag köpt dem). Men de valnötter jag har kvar ska jag nog lägga i frysen, bra idé.

Karin - vad jag egentligen vill skriva till bilden är "OBS, NO HANDS!!! Man ser ju inte riktigt hur enorm min mage är...

11:43 AM  

Post a Comment

<< Home