Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, December 01, 2006

En god risotto

I somras lovade jag att jag skulle laga mer risotto. Och det har jag gjort, men jag har inte tyckt att de jag lagat har varit tillräckligt märkvärdiga för att skriva om här. Häromdan gjorde jag och ett par väninnor svamp- och valnötsrisotto tillsammans (ungefär som valnötsrisotton i SvD/Tastelines Vinterfest -06) och den blev mycket god, liksom mustig.

Svamp- och valnötsrisotto, 4 port

2 finhackade schalottenlökar
2 finhackade vitlöksklyftor
ca 300 g skivad svamp, t ex skogschampinjon och shiitake
en klick smör och lite olivolja att steka i
3 dl risottoris (jag använder carnaroli)
6 dl hönsbuljong
2-3 dl vitt vin
2 dl färskriven parmesan
2 dl hackade valnötter
nymald svartpeppar

Stek lök, vitlök och svamp i fettet utan att de tar färg. Tillsätt riset och stek en stund till; riset ska bli genomskinligt.

Häll på buljongen, lite i taget, och rör mycket. När du ser att vätskan kokat bort häller du på mer. Häll även i vinet. Rör hela tiden. Ta av från spisen efter ca 20 minuter och tillsätt osten. (Riset ska vara ganska krämigt när du blandar i osten för det blir fastare när osten kommer i.) Vänd ner de hackade valnötterna och smaka av med peppar.

Jag tycker alltid att det är svårt att veta vad man äter till risotto, därför blev det konstigt den här gången också. Inte äckligt alls, men risotto och rödkålssallad var en underlig kombination. Vi gjorde Pilles rödkålssallad - ett litet finstrimlat rödkålshuvud, 250 g naturell keso, en liten burk ananasbitar, rejält med finhackad bladpersilja, salt, nymald peppar och eventuellt pressad vitlök (mitt tillägg). Salladen blev både vacker och god, men är alltså inte en självklar kompis med risotto.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Receptet på Adas polow ligger ute.

10:28 AM  
Blogger Sara Rudenmo said...

risotto med valnötter låter gott, det ska jag testa!

12:30 PM  

Post a Comment

<< Home