Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 30, 2006

Portergryta

Trots att jag har en son på bara drygt två år kommer jag inte riktigt ihåg hur det var när han var bäbis. Nu tänker jag att man ammar en nyfödd lite då och då, bär bäbisen i sele och byter blöjor emellanåt. Inte så jobbigt, man borde hinna med massor av matlagning. Ja, jag vet att jag har glömt. Ibland hann jag ju varken duscha eller äta... Nåväl, jag tänkte börja nästa år med att laga några olika köttgrytor. Ni som brukar läsa Kardemumma vet ju att det är något jag är totalt insnöad på.

Jag har en arbetskamrat som har porterstek med god sås i sin lunchlåda ibland och jag vill alltid byta matlåda med henne då (fast hon nappar aldrig)... Men kanske skulle hon kunna tänka sej denna gryta?

Portergryta, 4-6 port

800 g grytbitar av nötkött
2 gula lökar, skivade
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk rapsolja och en liten klick smör
3 msk vetemjöl
1 flaska porter (33 cl)
1-2 dl vatten
1 köttbuljongtärning eller 1,5 msk mörk oxfond
1,5 msk balsamvinäger
2 morötter, skalade och skivade
3 stjälkar selleri, skivade
1 tsk timjan
2 msk outspädd svartvinbärssaft
salt, nymald peppar

Bryn köttet i omgångar. Lägg över köttbitarna i en gryta. Låt lök och vitlök svettas på lägre värme och lägg sedan även lökblandningen i grytan. Strö på mjöl och rör om.

Späd med porter och vatten. Smula ner buljongtärning eller smaksätt med fond. Tillsätt balsamvinäger, morötter, selleri, timjan och svartvinbärssaft. Koka grytan under lock i en timma eller tills köttet är mört. Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer balsamvinäger och timjan. (Och som alla köttgrytor så smakar även den här ännu bättre dagen därpå.)

2 Comments:

Blogger M said...

Åh så god den låter! Att kombinera två av mina favoriter (porter och kött kokt så länge att det faller i bitar) låter som en riktigt bra idé, det ska jag absolut prova inom en mycket snar framtid.
Hoppas ni haft en bra jul och att bäbisflickan tittar ut snart!

1:45 AM  
Blogger Ilva said...

Ett riktigt Gott Nytt År! Jag brukade laga mat o amma samtidigt så visst kommer du att kunna laga en massa mat! Jag skall tänka på dig fr.o.m. nu o tills jag vet hur det gått-se till att någon talar om hur det gått!

3:25 AM  

Post a Comment

<< Home