Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, December 21, 2006

Bror gör tapas



Bror har tillfrisknat från sviterna av sin tripp till Indien så jag slapp bo på hotell under min senaste Göteborgsvistelse. Kursen är slut nu och jag är ledig, avslappnad, på gränsen till normal. Det gör inte ens så ont i ryggen längre eftersom jag (förmodligen) har möjlighet att vila den närmaste månaden.

Det var roligt att träffa bror och Malin. Bror sa dock att han inte läser Kardemumma längre eftersom jag så sällan uppdaterar. Det gjorde mej inte förvånad men en gnutta lessen. "Man tröttnar ju när det inte händer nåt", sa han, shit också. Och jag kan inte garantera bättring.

Så idag får bror stå för recepten. Med mej som assistent improviserade vi en väldigt god och samtidigt enkel tapasmåltid i onsdags kväll. Bror bestämde och jag gjorde som han sa, nästan. Här är fyra favoriter; vi hade avokadosallad, vitlöksbröd, oliver och lite annat också.

Balsamstekta champinjoner

ca 250 g små champinjoner
2 msk olivolja
0,5 gul lök, skivad
0,5 dl balsamvinäger
salt, nymald peppar

Stek champinjoner och lök långsamt tills svampen slutat vätska sej. Slå på balsamvinägern och fortsätt stek tills vinägern nästan avdunstat helt. Smaka av.

Chili- och vitlöksräkor

ca 400 g räkor med skal
0,5 dl olivolja
knappt 0,5 tsk chiliflakes
1 vitlöksklyfta
1 msk pressad citron
1 msk finhackad persilja

Skala räkorna. Värm olja, tillsätt chili och pressad vitlök. Låt dra på svag värme 5 minuter och blanda sedan ner citronsaft och persilja. Häll den varma dressingen över räkorna.

Potatis- och tomatgratäng med feta, per portionsform

1-1,5 potatis, skalad och ganska tunt skivad
1 tomat, skivad
ca 1 msk olivolja
0,25 lök, skivad
ca 1 krm vardera av torkad timjan och rosmarin, mortlade
salt, nymald peppar
25 g fetaost

Smörj en portionsform. Varva potatis, tomat och lök. Salta, peppra och strö örter mellan varven. Avsluta med tomat, olivolja och örtkryddor. Baka cirka 30-40 minuter i 200 grader. Lägg en bit feta på varje gratäng när det är 5-10 minuter kvar av tillagningstiden.

Baconlindade dadlar

8 dadlar
8 skivor bacon
16 cocktailpinnar

Lägg cocktailpinnarna i blöt cirka en kvart. Halvera dadlarna och urkärna dem. Linda en halv skiva bacon runt varje dadelbit. Trä på cocktailpinne. Baka cirka 20 minuter i 200 grader.

4 Comments:

Blogger Bror said...

Nu när du börjat publicera mina recept ska jag börja läsa lite oftare.

/Andreas

4:21 AM  
Blogger Viktoria said...

Syster svarar: Ska du kanske börja starta nåt eget?

4:26 AM  
Blogger Gitto said...

God jul Viktoria!

1:01 AM  
Blogger Chanderton said...

Ahh! Champinjoner är utsökta! Har ett litet annat recept, men skall genast pröva med balsamvinäger!

/Christopher Matblogg.se

1:47 PM  

Post a Comment

<< Home