Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 29, 2006

Sötpotatis + feta = sant


Jag gjorde en potatissallad på sötpotatis med senapsdressing och rostade pumpafrön. Tanken var god, men det blev ingen höjdare. Sötpotatis blir lätt jolmigt och liksom klibbigt i munnen när den får spela för mycket huvudroll. Dagen därpå åt jag resterna tillsammans med smulad feta och jag förstod plötsligt tydligt varför så många sötpotatisrecept också innehåller fetaost. Hädanefter ska jag alltid se till att ha god grekisk feta hemma när jag provar ett sötpotatisrecept... Eller, vad skulle man kunna kombinera sötpotatis med i stället, som är lite syrligt och salt?

Förresten, Broccoli-Frida håller i månadens Cyberkocktävling - glöm inte att gå in och rösta!

6 Comments:

Blogger Clivia said...

ja feta och sötpotatis är verkligen smakkompisar! Jag brukar bjuda på ugnsbakade sötpotatishalvor med fetaostkräm. Det är gott mad halloumiost till också.

1:53 AM  
Blogger Viktoria said...

Mmm, halloumi är förstås också bra!

12:58 AM  
Blogger Karin said...

När jag var ute och tågluffade fick jag en gång bakad sötpotatis med gräddfil, då var jag mest besviken, hade inte fattat SÖTpotatis, jag vet inte om jag tyckt det var någon sensation idag.
Som au-pair flicka i USA fick jag lära mig göra sweet potato pie till kalkonen, koka sötpotatis, mosa den, blanda i farinsocker och krossad ananas, gratinera den i ugnen överströdd med mashmallows. Inget salt att bryta av med men jag kommer ihåg att ananasen lyfte den.

9:35 AM  
Blogger Karin said...

En helt annan sak. Kinna är i skåne och vi har pratat om att träffas, vore kul om du ville hänga på. Förslaget är fredag i Lund, har du möjlighet eller har du ett annat förslag

9:36 AM  
Blogger Viktoria said...

Karin, jag måste säga att sötpotatis med farin, krossad ananas och mashmallows inte låter så lockande, utan nästan hemskt...

Angående fredag så hade det varit jättetrevligt träffa dej och Kinna. Sonen är sjuk och jag orkar nog inte vara uppe sent alls. Tänkte ni eftermiddag eller kväll?

12:15 PM  
Blogger Jessica said...

Jag gillar inte sötpotatis. Oavsett hur den serveras. I Japan är det vanligt med sötpotatis doppad i socker, kanderad typ, som mat alltså. Jävla äckligt. Och från USA minns jag den med vämjelse men där ger man den till barn när de ska börja med smakportioner som man ger "vanlig" potatis här. Jag hoppar över sötpotatis helt och hållet.
Det finns kulturer i Söderhavet där hela det ekonomiska systemet bygger på sötpotatis.

1:50 PM  

Post a Comment

<< Home