Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, July 15, 2006

Jag älskar grillad zucchini


Man kan cykla till havet, det är en mil ungefär. Vi är orutinerade badare så vi hade glömt handdukar och sånt, men i Habo Ljung är det långgrunt så man kan stå vid stranden och skvätta lite bara (åtminstone om man har barn). På vägen hem exploderade mannens däck efter en kilometer ungefär. Så han fick gå hem från havet. Nu sitter han vid teven och smörjer in alla sina röda kroppsdelar. Han väser om man kommer för nära.

När jag kom hem och tittade i kyl och frys hittade jag ett halvt kilo lammfärs, två zucchini och en halv burk ricotta (det som blev kvar efter Ilvas fullständigt underbara chokladkaka med hallon...) och svängde ihop en slags lasagne med grillad zucchini i stället för pastaplattor. Överst klickade jag på en getoströra och lite honung. Det blev väldigt gott tillsammans med pasta och tomatsallad med sumak. Inbilla dej nu bara inte att rätten är fettsnål bara för att jag är dietist...

Zucchinilasagne med lamm och getost, 4-6 pers

2 msk smör- & rapsolja
2 gula lökar, finhackade
4 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
0,5 dl tomatpuré
500 g lammfärs
ett glas rött vin
ca 1 dl vatten
1 tsk mynta
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1 krm mycket starkt indiskt chilipulver (välj det hetaste du har i köket!)
1 msk kinesisk soja
lite salt, nymald peppar
2 zucchini
"marinad" att pensla zucchinin med (t ex olivolja, balsamvinäger, vitlök och kryddor)
250 g getost från rulle
125 g ricotta
lite honung och torkad rosmarin att strö över getoströran

Fräs den gula löken i smör- & rapsoljan. Tillsätt pressad vitlök, spiskummin, tomatpuré och lammfärs efter ett tag. Låt färsen bli genomstekt och häll sedan på vin och vatten samt mynta, timjan, rosmarin, chili och soja. Koka en stund under lock, tills såsen är färdig. Smaka av med salt och peppar.

Skär zucchinin i tunna skivor och pensla med marinad. Grilla zucchiniskivorna vackert randiga och söta.

Ta eventuellt bort vitmögelkanten från getosten och mosa osten med ricottan.

Fördela hälften av köttfärsröran i en inte alltför stor ugnsfast form. Lägg sedan över hälften av zucchiniskivorna. Fortsätt med ett sista köttfärslager och ett zucchinilager. Avsluta med att klicka ut getoströran, ringla över honung och strö över rosmarin. Om köttfärssåsen fortfarande är varm och zucchiniskivorna är nygrillade räcker det med 5-10 minuter i 175 grader varm ugn. (Mitt foto togs före gratineringen, sen rinner osten ut lite mer.)

1 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

Mm.. det där låter ju jätte gottt! jag använder faktistk aldrig lammfärs.. men det kanske jag borde börja göra :)
Zucchini är ju jättesmarrigt!
Ska komma ihåg receptet..

6:04 AM  

Post a Comment

<< Home