Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, July 06, 2006

Andra plättar

Jag har lyckats missa Kardemummas ettårsjubileum och det retar mej lite... Det har varit ett roligt år. Jag minns hur lycklig jag blev för ett år sedan när jag märkte att det fanns (och finns) andra småknäppa matmänniskor bara ett klick bort. Och jag är fortfarande glad.

Trots att klockan är halv sju är det trettio grader i skuggan. Man orkar knappt laga mat; det är för varmt. Man vill bara sippa Ramlösa och ha fötterna i kallt vatten. I eftermiddags stekte maken bananplättar till mej. Vi åt de ljuvliga små skapelserna med glass. (Receptet kommer från Det vegetariska köket av Lotta Brinck.)

Bananplättar, 4 port

4 mogna bananer
1 pressad apelsin
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk malen nejlika
2 ägg
smör till stekning

Mosa bananerna och blanda dem med pressad apelsin. Blanda vetemjöl, bakpulver och nejlika. Rör ned i bananmoset. Vispa upp äggen, rör ned dem också i banansmeten.

Hetta upp lite smör i en stekpanna. Klicka ut 3-4 plättar åt gången. Stek gyllenbruna på båda sidor.

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Det är så varmt att jag befinner mig vid datorn i yttersta stillhet. Takfläkten står på max. Jag har i varje fall läst gamla inlägg och läste att du väntar tillskott i familjen. Grattis :).

10:00 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Jessica! Jag har redan tjocknat lite, vilket känns kul.

2:37 AM  
Blogger Elin said...

grattis i efterskott till ettårsjubileumet! ja å så grattis till nästa knodd, va skoj :)

11:39 AM  
Blogger Frida said...

Grattis alldeles försent till ettårsjubiléet!

1:04 PM  

Post a Comment

<< Home