Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, June 27, 2006

Lindströms limpa

Det är nog dags att revidera min entusiasm lite. God mat smakar gott, men anledningen till att jag äter är oftast för att mota bort illamående. Och jag kan bara äta samma rätt en gång; att värma om mat dagen därpå känns plötsligt nära på omöjligt. Nog om graviditeten nu för ett tag. Det är grymt tråkigt att läsa om andras nojor när man inte är i den situationen.

Igår, på den kvavaste och regnigaste av sommardagar hittills, skulle jag steka biff à la Lindström (så gott att äta kall på smörgås). Jag fuskade lite och gjorde köttfärsen som en limpa i ugnen i stället och det gick minst lika bra (grundrecept från Vår kokbok).

Lindströms limpa

ca 400 g blandfärs
0,75 dl havregryn
2 dl vatten
1,5 tsk salt
1 ägg
1,5 krm svartpeppar
ca 1 msk råriven gul lök
1,5 dl fint hackade inlagda rödbetor
2 msk hackad ättiksgurka
1 msk kapris
0,5 dl hackad persilja
1 msk margarin
1 dl buljong

Blanda havregryn, potatismjöl och vatten. Låt svälla 10 minuter. Lägg i färs och salt och blanda. Rör ner ägg, peppar, lök och sedan de lindströmska ingredienserna rödbetor, gurka, kapris och persilja.

Lägg färsen på ett ugnssäkert fat och forma till en limpa. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla med fettet och sätt in i ugnen. Minska värmen till 175 grader. Stek cirka en timma. Ös med buljong efter halva tiden.

2 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

Hej! Vill du vara med o leka?
Du har just blivit ¨tagged¨:) Gå till min blogg så får du se :)

7:51 AM  
Blogger Jessica said...

Ugnssteka köttfärs är så praktiskt! Köttbullsrecept etc., startar och börjar sina korta liv som köttfärslimpor här.

1:03 PM  

Post a Comment

<< Home