Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, April 17, 2006

Eggande påsk


Kristna firar Jesu uppståndelse, judar uttåget ur Egypten och jag tyckte mej höra på teve igår att även shiamuslimer har en religiös högtid (Muhammeds födelse). Själv är jag nuförtiden lyckligt oreligiös (inte ateist!), men snuskigt nyfiken på vad man har för mattraditioner i andra religioner och länder. I början av 90-talet var jag hos en ortodox judisk familj under Pesach. Alla familjer gjorde eldar för att städa bort alla spår av vanligt bröd. Under påsken äter man bara "matza", ett slags osyrat bröd som smakar som hårt norrländskt tunnbröd. Det kan förresten dyka upp där man minst anar det, istället för hamburgerbröd till hamburgaren eller som alternativ till sockerkaka i bakverk. Exakt vad vi åt under den långa Sederkvällen minns jag inte, förmodligen lamm eller kyckling, men jag minns att bordet dukades på ett speciellt sätt med saltat vatten som symbol för tårar och en fruktgegga (god, jag tror det var torkade dadlar i) som skulle föreställa cement, och så vidare. Ett glas vin sattes fram till profeten Elia, i fall han skulle komma tillbaka. Alla skulle dricka fyra glas vin under måltiden. Fast jag fick (till min besvikelse) druvjuice, liksom de andra kvinnorna och barnen.

Nu viker jag av från ämnet lite. Jag kom att tänka på en sabbat hos den ortodoxa judiska familjen utanför Tel Aviv. Det var fruktansvärt varmt, men ingen kunde sätta på luftkonditioneringen för då skulle de bryta sabbaten. Man fick inte röka eller laga mat heller (all mat lagades i förväg och stod på spisen länge, länge). "Kan jag?" frågade jag. Det blev tyst och de funderade. "Ja, fast inte för vår skull. Tryck på knappen bara om du känner dej varm."

Överhuvudtaget har jag få mattraditioner eller "måsten". Ibland tänker jag att jag ska bli lite mer traditionell för det är något socialt med det. Ändå har jag varken ätit lax, lamm eller fler ägg än vanligt i påsk; det är inte den sortens traditioner jag menar. Hellre faster Gunnels kalops eller brorsans recept på revben varje påsk än ägg i fler färger och former.

Vi har precis ätit laxpuddig, en trevlig variant med grönsaker, från senaste numret (nr 7) av Allt om mat. (Just det, där hade vi ju både laxen och äggen...) Jag la till vitlök och bättrade på fettkvaliteten lite, men annars har jag följt receptet som följer:

Laxpudding, 4 port

1 + 1 msk flytande margarin
6 potatisar (600 g)
1 squash
0,5 purjolök
3 vitlöksklyftor
6 soltorkade tomater
250 g tinad bladspenat
1 msk fryst dill
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
200 g skivad kallrökt lax
3 ägg
4 dl mjölk
2 msk kapris

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnssäker form med 1 msk flytande margarin.

Skala och skiva potatisen. Ansa, skölj och skiva squash och purjolök. Hacka tomaterna i små bitar. Fräs squash, purjo, vitlök, tomater och bladspenat i resten av margarinet i ett par minuter. Tillsätt dill och halva mängden salt och peppar.

Lägg potatisen i botten av formen. Fyll på med spenatblandningen och laxen i mindre bitar.

Vispa ihop ägg och mjölk i en bunke. Krydda med resterande salt och peppar. Häll äggsmeten i formen. Grädda mitt i ugnen ca 50 minuter tills puddingen stannat. Strö på kapris och servera med grönsallad.

1 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan said...

Det här ska jag prova! Låter gott.

12:12 PM  

Post a Comment

<< Home