Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, December 21, 2005

En efterlängtad köttgryta


Det är mitt i värsta julrushen, men jag känner mej märkligt lugn. Jag har kommit undan lätt, köpt böcker till alla i julklapp och ska resa bort över jul. Det behöver inte julstädas eller julmatlagas här hemma. En kompis ska låna lägenheten så lite får vi ju städa förstås. Förra året var jag för första gången vuxen nog att skaffa gran och gillade det, men det är liksom ingen idé med gran när man är på annan ort. Det blir bara barr.

Köttgryta, jag har längtat efter köttgryta hela veckan. Maken skulle handla viltkött idag, men det fanns bara tama djur i köttaffären så det blev en gryta på nötkött med viltsmak. Vi njöt. Och nu sitter jag här med mitt vinglas och firar att jag har ledigt till början på nästa år.

En lite vild gryta, 4-6 port

2 gula lökar, skalade och klyftade
4 vitlöksklyftor, finhackade
600 g grytbitar av nötkött
2 msk flytande margarin
8 krossade enbär
2 lagerblad
1,5 msk balsamvinäger
5 dl vatten
1,5 köttbuljongtärning
4 morötter, skalade och skivade
ca 100 g rotselleri, tärnad
1 rejäl svartrot, skalad och skivad
1 dl torkade trattkantareller
0,5 tsk salt
nymald svartpeppar
1,5 msk messmör
1 dl matlagningsgrädde

Bryn köttet i hälften av margarinet. Låt lök och vitlök fräsa med en stund. Tillsätt enbär, lagerblad, balsamvinäger, vatten och buljongtärning och låt koka i 45 minuter. Fräs morötter, selleri, svartrot och trattkantareller i resten av margarinet och häll det i grytan. Låt grytan koka 20-30 minuter till. Tillsätt mer vatten om det behövs. Smaka av med salt, peppar, messmör och grädde.

2 Comments:

Blogger Cissi said...

Mmm...Grytor är verkligen gott, och med mesmör i - mums.

Jag har funderat tillbaka lite på din "bloggtorka" och önskan om nya, snitsiga, unika recept hela tiden. Jag tror att detta är en önskan som alla vi matbloggare har, som är lättare sagt än gjort att uppfylla. Jag har bestämt mig för att ambitionsnivån med bloggen likväl kan få vara att dokumentera min egen matlagning på ett vackert sätt med text, bild och kommentar och på så vis få hjälp att komma ihåg allt gott man gör till andra tillfällen. Med mig är det i alla fall så att jag lagar så himla mycket olika saker så jag glömmer bort många av de bra recepten. Det står ju dessutom var och en fritt att välja om de vill läsa eller inte. Så fortsätt blogga lika fritt ur hjärtat som du gjort - det gör du bra!

7:47 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Cissi! Du har helt rätt. Man får anpassa ambitionsnivån efter hur mycket tid man har. I vissa avseenden är jag nog lite perfektionist, vilket ibland är bra och ibland begränsande. Det är i alla fall jäkligt kul att blogga fortfarande - och det är väl det som är viktigast?!

9:55 AM  

Post a Comment

<< Home