Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, October 12, 2005

Äggsallad


I förrgår var det en man i min närhet som pratade om äggsallad med senapsdressing och lök, och jag har inte lyckats släppa tanken. Jag la till lite whisky i dressingen och kapris ovanpå. (Naturligtvis blir det snyggare med vitvinsvinäger, men jag hade bara balsamvinäger hemma så jag tog det.) Kanske kan man äta äggsallad till lördagsfrukosten eller bara med bröd och grönsaker som en enklare lunch.

Äggsallad, 3 portioner

5 hårdkokta ägg
1 liten rödlök
2 msk kapris

vinägrett:
1 msk vitvinsvinäger
3 msk rapsolja
1 tsk fransk senap
1 tsk whisky
1 krm salt
0,5 krm svartpeppar

Skala äggen och skiva dem. Skär löken i tunna ringar. Varva ägg och lök på ett fat. Strö över kapris och häll dressingen ovanpå.

1 Comments:

Blogger Ilva said...

Oj vad jag blev sugen pa det har, det maste jag ata till lunch i morgon!!!

11:27 AM  

Post a Comment

<< Home