Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, September 16, 2005

Printzells nötkräm

Min kollega, som jag delar rum med, har föräldrar som äger en nötkrämsfabrik. Ja, ni vet de små vita påsarna med lite gammaldags layout som man biter av ena hörnet på. Jag är fortfarande barnsligt förtjust i det godiset, och det bästa av allt - min kollega säger att jag kan få hur mycket jag vill! Så till hennes (och hennes föräldrars) ära har jag gjort ett slags ostkaka med deras hasselnötsmassa. (Fast jag undrar vad Dagmar skulle tycka om den; hon föredrar kesella framför Philadelphiaost och min kaka innehåller både och... Min cheesecake blir lite smulig och kärv på det sättet som ostkakor blir av kesella så - kanske.) Varsågoda!

Hasselnötsostkaka med aprikoser

10-12 torkade aprikoser, uppkokta och riktigt mjuka
50 g smör, osaltat
1 dl socker
1 msk vetemjöl
250 g kesella
250 g Philadelphiaost, light
1,5 dl crème fraiche
2 msk honung
4 ägg med vitor och gulor var för sej
1 burk Printzells hasselnötsmassa, 220 g
3 msk mandelspån (alternativt rostade och hackade hasselnötter som man lägger på kakan efter gräddning)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant eller lägg bakplåtspapper i botten av formen. (Om du väljer att smörja formen och den är lite otät, som min, är det i alla fall bra med ett bakplåtspapper under formen i ugnen.) Vispa smör och socker pösigt och tillsätt mjölet. Rör ner ostsorterna, crème fraiche, honung och äggulor. Sedan vispas äggvitorna styva och vänds försiktigt ner i smeten. Lägg ut aprikoserna i formen. Häll hälften av smeten ovanpå, klicka ut hasselnötsmassan och täck med resten av smeten. Strö över mandelspånen. Grädda kakan i 55 minuter och låt den stå kvar i ugnen på avslagen värme ytterligare en timma. Kakan är godast om den fått stå i kylen över natten.

Och nu kommer jag dragandes med mina tekniska bekymmer igen... (Tack Annette, förresten! Det förra problemet fixade sej av sejsjälv.) Jag har en bild på kakan och det funkar att ladda ner den till Blogger, men sen blir det inget foto utan bara en vit ruta med kryss. Har jag för fullt i datorn, tror ni? Eller är det nåt tillfälligt?

2 Comments:

Blogger Ilva said...

det var problem pa blogger nu i morse, prova igen-jag lyckades! Till slut...

3:22 AM  
Blogger niklas o said...

Fråga din Nöt-Crème-vän om varför de ändrade sloganen på baksidan av de fina påsarna från "God sak till småkaksbak" till "God sak med mersmak". Jag vill inte höra något om att det var för att krämen inte bara användes till småkaksbak, utan främst som godis av barn. Det kommunicerades ju redan av den glade pojken med påsen i hand. Småkaksbak är ett så mycket bättre ord än det reklamurvattnade "mersmak". Be dem byta tillbaka!

4:55 AM  

Post a Comment

<< Home