Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 11, 2005

Fisk med salvia



I all sin enkelhet är dagens fiskrätt riktigt god. Den är mild i smaken utan att vara mesig. Och lättlagad. (Nä, allt jag lagar kommer inte med på Kardemumma. I fredags gjorde jag till exempel en fransk kålgalette som inte smakade kål, eller något annat heller för den delen.)

Salviafisk, lagom för 3 personer

6 potatisar, 150 g skogschampinjoner, 1 röd paprika, 1 zucchini, 400 g fryst hoki eller annan vit fisk

dressing:

0,5 dl olivolja, 1 tsk balsamvinäger, 2 vitlöksklyftor (pressade), 3 tsk salvia, 0,5 tsk nymald svartpeppar, 1 tsk salt

Tina fisken i kylskåpet över natten.

Sätt ugnen på 225 grader. Skär potatis, paprika, zucchini och svamp i bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Blanda dressingen och häll nästan allt över potatis och grönsaker. Se till att dressingen täcker alla ytor. Baka i ugnen i 20 minuter.

Ta ut grönsakerna och lägg fisken i bitar över. Pensla på resten av dressingen. Sätt i ugnen ytterligare 10 minuter. En klick crème fraiche med tomat och basilika är gott till.

Ursäkta den konstiga ingrediensförteckningen. Tekniken sviker mej. Plötsligt är datorn inställd på dubbelt radavstånd när jag börjar på ny rad och inte har skrivit mening; så har det aldrig funkat förut och jag har inte ändrat nåt. (Hjälp!)

2 Comments:

Blogger M said...

Den där fisken lät faktiskt riktigt god! Tyvärr lyckas jag nog inte få min käre make att äta den....kanske jag kan lura i honom att det är "spaghetti och köttfärssås special"?

6:48 AM  
Blogger Viktoria said...

Min mamma sa till brorsan att fisk var "biffpanetter"; då gick det bra. Nåt för mannen din?

Jag kan bjuda dej nån dag!

10:27 AM  

Post a Comment

<< Home